호메로스와 헤시오도스의 서술에서 나타나는 바와 같이 고대 그리스인들에게 매장의식과 장례 기념물(μνῆμα)은 초기 역사부터 특별한 의미를 지니고 있었다. 장례는 인간의 가장 기본적인 윤리적, 사회적 의무였으며 그 근저에는 죽음을 인간이 피할 수 없는 운명이자 신과 구별되는 궁극적인 한계로 받아들이는 고대 그리스인들의 현세관이 자리 잡고 있었다. 그러나 다른 한편으로 보면 그리스 사회에서 매장 의식과 기념 조형물은 현세에 남아있는 사람들에게 조상과의 혈연 관계 및 자신이 속한 부족 집단과의 연관성을 대외적으로 알리는 중요한 과정이자 증거였다. 본 논문에서는 인물 부조로 장식된 무덤 조형물 제작이 활발했던 아르카익기와 고전기 아테네 사회에서 개인이 죽은 후에 어떻게 기억되고 애도되었는지를 고찰한다. 아테네인들의 일상생활에서 무덤과 장례식이 차지하는 비중은 케라메이코스(Kerameikos)의 유적을 통해서 알 수 있다. 이 묘지는 암흑기 전부터 아테네 지역의 공동 매장지로 사용되었는데, 디필론 성문 가까이 주 도로변에 위치해 있어서 도시를 드나드는 이들이나 공공 축제의 행렬이 늘 접하는 곳이었다. 특히 5세기 말 이후에는 묘지의 주도로에 면해서 옹벽을 쌓아서 구획 별로 가족 무덤을 만들고 구획 가장자리의 석축 위에 묘비(스텔레)와 같은 조형물들을 배치함으로써 가족의 결속 관계를 강조했다. 이러한 변화는 고전기 동안 가족 관계와 혈연을 시민권의 근거로 삼았던 아테네 민주정 체제와 밀접하게 관련되어 있다. 아테네 사회에서는 시민의 출생 신분과 조상에 대한 확인을 통해서 도시 국가(폴리스)와의 법적 유대 관계를 심사했으며, 양친을 제대로 부양하고 무덤을 잘 돌보았는지 확인함으로써 시민으로서의 윤리적인 책임감과 자격을 심사했다. 451년 페리클레스가 아테네 시민권에 대한 규정을 바꾸면서 양친 모두가 아테네인인 사람에게만 시민권을 한정하도록 법률을 바꾼 것은 모친의 출신과 법적 지위가 개인의 사회적 지위를 결정하는데 있어서 중요한 요인이 되도록 했다. 고전기 중반 이후 아테네 무덤과 장례 조형물에서 강조되었던 가족의 유대감은 이 같은 맥락에서 해석되어야 할 것이다. 아르카익기 동안에 대규모 무덤 조형물에서 주로 등장했던 ‘전사’ 유형과 ‘운동선수’ 유형의 청년이 사회적인 역할군의 전형적이고 이상화된 유형인 에페보스를 대변한다면, 고전기 이후 아테네 지역의 묘비 조각에서는 가족적 유대 관계와 일상적 맥락에 대한 강조가 두드러졌다. 전자가 도시국가의 일원으로서 정형화된 아테네 시민의 사회적 역할, 그 중에서도 젊은 청년의 이상적인 페르소나를 도식적으로 제시한 것이라면 약 반세기 이후 다시 나타나기 시작한 고전기 아테네 묘비들에서는 이처럼 전형적인 사회적 유형을 유지하면서도 일상생활 속에서 이루어지는 가족 관계 및 감정적 교감을 적극적으로 표현했다는 점에서 큰 변화를 보여준다. 또한 아르카익기로부터 고전기 말기까지 아테네 사회의 장례 조형물에서 죽음과 내세에 대한 형상화 보다 고인의 현세적 모습에 초점이 맞추어졌다는 사실은 고대 그리스 인들에게 있어서 죽음과 장례가 현실적인 관심사였음을 보여준다. 장례 기념물들은 개인의 죽음을 애도하는 동시에 도시를 출입하는 통행자들이나 무덤을 방문하는 아테네 시민들에게 고인이 속한 가문의 결속력과 위상을 과시하는 사회적 표식이기도 했다. 즉 아르카익기의 이상화된 에페보스로부터 고전기 후반의 가족들에 이르기까지 아테네 무덤 조형물에 묘사된 주인공의 이미지는 죽은 사람보다는 현세에 남겨진 사람들을 위한 것이었다.The ancient Greeks attached great significance to the burial ceremonies and monuments(μνῆμα) from their early history, as is observed in the epic works of Homeros and Hesiodos. They considered mortality as the fundamental limitation of humans distinguished from the immoral gods, and in Greek society the burial practices were not only the religious duty but also moral and legal obligations of the relatives. As the structure of Athenian society became more sophisticated with the development of democracy, the burial practices and grave markers became the main devices of social propaganda of the individuals and families. The form and subject of the funerary monuments of Archaic and Classical Athens should be interpreted in the social and political context. The Kerameikos cemetery outside the city of Athens reveals us the role and function of the tombs and their artistic programme; situated near the Dipylon gate of the city walls, the cemetery was highly visible to all the passengers and relatives who visited the graves. During the Classical period, graves of private individuals were grouped in family precincts and walled with masonry terraces and monumental stele in which the deceased were represented in relationship with other family members. It is probable that such an emphasis on the household was influenced by the decree of Pericles in 451 BC that ‘only those should he reckoned Athenians whose parents on both sides were Athenians’. As a result, mother’s extraction and the background of the family (οἶκος) became an integral element of an individual’s social status and citizenship. The rather drastic change of imagery and the increasing numbers of the female figures in the stele of the Classical Athens reflects the political ideology of that period. The development of iconography and the representational style through Archaic and Classical period is also closely related to the contemporary social context. The generalized male figures of the ideal youths(ἔφηβος) as the ‘athlete’ type, and the more mature males of the ‘warrior’ type in Archaic funerary monuments were to visualize distinguished members of the state(πόλις), following the old tradition of the cult of the dead. On the other hand, during the Classical period the age categories of male and female figures became more defined and the features were more personalized, providing the needed information of their relationship in the household. The subject of handshake(δεξίωσις) which was often found in the Attic grave reliefs also indicated the legislative ties between the family members. Overall, the funerary monuments of the ancient Athens were the social and political statements for the living audience, illustrating the set of values and ideologies that dominated the aristocratic society.