이 연구는 기술교육에서의 STEM 교육과 관련된 연구를 활성화시키기 위해 기술을 기반으로 하는 STEM 교육 교재 개발 방안을 마련하고자 수행하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 문헌조사를 통해 국내․외 STEM 교육의 동향을 분석하였고, 전문가 자문회의를 통해 STEM 교육 교재 개발 방안을 도출하였으며, 문헌조사와 전문가 자문회의를 기초로 하여 기술을 기반으로 하는 STEM 교재 개발 방안, STEM 교재 개발 개념 모형 및 STEM 교재 개발 모형을 수립하였다. 이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 과학, 기술, 공학, 수학이 통합되어 이루어지는 STEM 교육에서 기술은 가장 핵심적인 역할을 하는 것을 알 수 있었으며, 이러한 점에 비추어 STEM 교육을 보다 활성화하기 위해 기술을 기반으로 하는 STEM 교육 교재를 개발하는 것이 필요하다. 둘째, 기술을 기반으로 하는 STEM 교육 교재는 학생들이 생활 주변의 다양한 문제를 실제로 체험해 볼 수 있는 내용으로 구성을 하여 창의적 체험활동 등에 활용할 수 있도록 하여야 한다. 셋째, 기술 기반 STEM 교육 교재는 초등학생과 중․고등학생용으로 구분하여 개발할 필요가 있으며, 교재의 체제는 창의적으로 문제를 해결할 수 있는 프로젝트 형식으로 구성하여야 한다.The purpose of this study is to arrange a development plan of STEM education materials to activate technology-based research related to STEM education of technology education. To achieve this objective, trend of domestic and foreign STEM education was analyzed through a literature review and STEM education materials development plan was drawn through expert consultations. Also technology-based STEM materials development plan, STEM materials development conceptual model and STEM materials development model were established based on literature review and consultations with experts. Conclusions obtained from this study are as follows: First, technology plays a critical role in STEM education by incorporating science, technology, engineering and mathematics and it is necessary to develop education materials based on the technology to activate STEM education more. Second, technology-based STEM education materials for students should be used for the creative activities to experience the various issues around life to take advantage of the creative activities. Third, technology-based STEM education materials should be developed by being separated elementary, middle․high school students and the system of materials should be organized in the project type to solve the problems creatively.