본 연구는 학교의 혁신 및 혁신학교 연수를 받은 경기도교육청 관내의 교사들을 대상으로 한 설문조사를 이용하여 교사변화에 영향을 미치는 요인들을 구조방정식모형분석을 통해 규명한 것이다. 본 연구에서는 교사의 혁신적 신념과 태도의 내면화는 구체적인 교수학습 실천과 학생 성과를 목격한 이후에 나타난다는 분석틀을 바탕으로 교사효능감 등의 변수를 추가함으로써 이전의 논의를 심화하고자 하였다. 연구결과, 자발적 연수 참여 동기가 연수 만족도는 물론 혁신실천 정도나 혁신적 태도 및 신념의 내면화에 직접적인 영향력을 행사하고 있었다. 둘째, 구체적인 혁신의 실천과 이를 통한 혁신의 성과가 교사변화에 유의미한 영향을 끼치고 있음을 확인할 수 있었다. 마지막으로 교사효능감은 혁신적 태도 및 신념의 내면화에 직접적인 영향력을 행사함은 물론 혁신적 태도 및 신념의 내면화에 대한 학생 성과 인식 정도의 영향력을 매개하는 것으로 나타났다. 이에 교사연수의 개선을 위해서는 설명식 단체 연수보다는 실천과 실습을 강화하는 지속적인 전문성 계발 프로그램과 교사의 자신감을 높여줄 수 있는 구체적인 전략이 강화될 필요가 있다.This study investigates the structures of variables influencing on teacher changes for school innovation. For this investigation, structural equation modeling is employed using survey data from teachers of Gyeonggi-province who participated in in-service training program for school innovation. The study further elaborates the framework by adding a variable of teaching efficacy to a model of teacher professional growth in which changes in teachers' beliefs and attitudes occur when teachers confirmed changes in student learning outcomes as a result of practices and staff development. First, the research finding suggests that motivation to participate is important to explain the degree of teacher satisfaction with professional development not to mention other variables. Second, teachers' professional experimentation in the classroom and confirmation on the intended outcomes significantly influence teacher changes. Third, teacher efficacy has direct influence on teachers' attitudes and beliefs and at the same time mediates such two variables as perception on students' learning outcomes and dependent variable (beliefs and attitudes). Therefore the research provides suggestions that focusing on practices in teachers' in-service training is more effective that larger-group lectures. And programs with strategies for increasing teacher efficacy need to be valued to make the professional development better.