본 연구는 역동적 평가를 통하여 유아의 현재 수학능력뿐 아니라 역동적 평가과정에서 나타나는 수학학습에 대한 잠재력을 측정함으로써 유아의 발달적 특성을 고려하면서 개별 유아에게 적절한 교육방법이나 내용 선정에 도움을 주는 양적, 질적 교수-학습의 기초자료를 제공하기 위한 목적으로 유아수학학습능력의 역동적 평가도구를 타당화하고자 하였다. 본 유아수학학습잠재력의 역동적 평가도구의 문항 양호도(문항통과율, 문항변별도)와 검사 양호도(신뢰도, 타당도)를 알아본 결과 유아의 수학학습능력 및 잠재력을 측정하는 역동적 평가도구로서 적절한 것으로 나타났다. 또한 유아수학학습능력의 역동적 평가 과정에서 나타난 연령 간 발달경향을 알아본 결과 간에 유의미한 차이가 나타났으며, 하위영역별 교수효과를 살펴본 결과 역동적 평가과정의 교수단계인 훈련검사와 전이검사에서 문제해결을 위한 단서를 제공받은 집단의 유아들의 수학능력이 유의미하게 증가함으로써 교수효과성을 검증하였다.The purpose of this study was to validate and develop a dynamic assessment tool for the mathematical learning ability of preschoolers by applying tasks about four areas of mathematics including number counting, pattern, geometry and measurement in an effort to evaluate the current mathematical ability and learning potentiality of preschoolers.
The selected research tasks were as follows: First, examine the item adequacy of the dynamic assessment tool for pre-school children’s mathematical learning ability developed in this study. Second, investigate the test adequacy of the dynamic preschool assessment tool for mathematical learning ability.
Third, validate the dynamic preschool assessment tool for mathematical learning ability. The final draft consisted of three segments: pretest/posttest with 26 items, training test with 13 and transfer test with 13. When the assessment tool was checked in terms of item adequacy and test adequacy, it was turned out to be one of appropriate dynamic assessment tools.