본 연구는 일본 지적교육의 실태와 지적계의 동향을 조사하고 지적학의 발전을 위한 노력을 분석함으로써 우리나라 지적제도의 발전을 위한 시사점을 모색하고자 한다. 이러한 연구 결과 일본의 지적교육에는 다음과 같은 문제점이 있는 것으로 밝혀졌다. 첫째, 지적을 학문적으로 교육하는 지적 학부가 없으며, 둘째, 지적학의 체계가 정밀하게 구축되어 있지 않고, 셋째, 지적 전문인력을 양성하기 위한 종합적 연수기관이 없다는 것이다. 그러나 일본 정부는 최근 지적제도의 발전을 위한 학술 연구기관을 출범시켰다. 이러한 학술 연구기관의 발족을 통해 향후 일본 지적제도에 비약적인 발전이 있을 것으로 예상된다.This study has a purpose to search some suggestions by analyzing actual condition of Japanese cadastral education and surveying trend of Japanese cadastral field for the development of cadastral study. As a result of the study there are some problems in Japanese cadastral education as follows; First, there is no cadastral school faculty teaching cadastre academically. Second, the cadastral study system is not built in detail. Third, there are no overall training institutes to be able to educate cadastral professionals. However, academic research institute was built recently in Japan for the development of cadastral system. It is estimated that Japanese cadastral system will be elevated owing to the establishment of the institute.