본 연구는 최근 급증하고 있는 TV 뉴스의 컴퓨터 그래픽이 어떻게 현실을 재현하고 리얼리티를 구축하는지에 대해 알아보고자, 2002년 발생한 제2연평해전과 2010년 발생한 천안함 침몰사건 보도의 비교 분석을 통해 그 특성과 현실 재현의 차이, 변화 양상을 분석했다. 분석 결과, 제2연평해전에 비해 천안함 침몰사건 보도에서 큰 양적 증가를 보였다. 또 형식적인 특성과 현실 재현 방식에서도 큰 차이가 있었는데, 제2연평해전 보도에서는 문자 그래픽과 2차원 도상 그래픽이 많았고 객관적인 시점을 견지했다면, 천안함 침몰사건 보도에서는 3차원 입체 그래픽과 주관적인 시점이 크게 증가했다. 또 HD화와 서사성 확보로 컴퓨터 그래픽이 뛰어난 모사성과 현실 재현 능력을 갖추게 되면서 뉴스영상을 대체하는 표상체가 됨은 물론 뉴스 기사와의 구조적 도치 현상까지 나타났다. 하지만 이런 컴퓨터 그래픽의 증가는 객관성 약화와 타블로이드화 심화라는 문제점도 드러냈다.This study examined how the computer graphics differently represented and constructed the reality in TV news by comparison of the two news events: the second Yeonpyeong naval battle in 2002 and the sinking of the Cheonan warship in 2010. This study found that, in news reports of the sinking of the Cheonan warship, computer graphics have substantially increased and, the mode of the reality representation has changed. Concretely, two-dimensional textual and iconic graphics with an objective viewpoint were the main types in the second Yeonpyeong naval battle; however, dynamic three-dimensional graphics with an omniscient viewpoint became the main types in reports of the Cheonan warship. In addition, the HD transition and the securement of narrative structure reinforced the visual guarantee and reality representation. As a result, news computer graphics became the interpretant, substituting for the news video image; moreover, the structural inversion between the news story and the computer graphic was found. On the other hand, the rapid increase of computer graphics in TV news caused the weakening of objectivity and the aggravation of the tabloid tendency in TV news.