이 연구는 최근 초등교원 양성체제 최적화 문제와 결부되어 논의되고 있는 교육대학 등의 책무성 문제를 논의한 것이다. 책무성은 설립주체와 설립목적, 학생선발과 교수충원, 교육과정 편성 및 운영, 자격검정 및 학위수여, 대학운영(조직과 재무) 측면에서 논의될 수 있다. 교육대학 책무성에의 영향 요인으로는 대학의 자율성 보장 수준과 구성원의 권리의식, 정부의 교원수급 및 인력관리 정책, 교육감의 공립학교 교원신규채용 공고, 대학에 대한 학교현장과 사회의 요구 등이다. 책무성의 점검기제는 대학의 자체평가와 정보공시를 통한 내재적 점검기제가 있고, 외부평가 및 지도감독을 통한 외재적 점검기제가 있다. 결론을 통해서는 교원양성기관의 현황을 법적 책무성 이행 수준을 중심으로 진단하고 제언하였다. 동시에 병행되어야할 영향요인의 개선에 대하여 언급하였고, 대학의 자율성의 회복 및 신장에 대하여 제언을 하였다.The purpose of this study is to investigate the problems and suggest the tasks derived from analyzing of the legal accountability of institutes for the primary school teacher education(hereinafter referred to as IPT). IPT's accountability means the condition and level of the all IPT parties(students, professor, president and officer, parents, graduates, and superintendent etc.) about all process of the IPT. The process of IPT consist of 'selecting new students', 'recruiting the professor','operating the curriculums and academic affairs', and 'certification of teacher and diploma'. And the legal accountability contains the process of reporting and explaining and elucidation about their performance of duties according to the Higher Education Law and it's enforced ordinances. This article is consisted of four chapter, preface, the structure of discussing the IPT's accountability, current state and issues in IPT's accountability, and conclusion and some suggestions. Among the viewpoints of accountability(legal․professiona l․internal․external), this article focus on the legal accountability. The autonomy of institutions of higher learning are guaranteed under the conditions as prescribed by law(Constitution §31④). But the guarantee of it's autonomy is now legal incomplete situation, especially IPT is strongly controlled by the Higher Education Law and MEST(Ministry of Education, Science and Technology). As a conclusion, this study pointed out five tasks, all over the process of 'the new students selecting system for the suitable talent to be a teacher', 'reasonable recruit system for the excellent professor', 'more practical curriculums and academic affairs', and 'strictly appling the certification of teacher and diploma',and 'recovery and extension of IPT's autonomy'.