왜 최근 텔레비전에서는 리얼리티쇼가 대세인가? 시청자들은 왜 리얼리티쇼에 매료되는가? 이 의문에서 출발한 본 연구는 기존 연구들이 정작 본질적인 질문인 “리얼리티란 도대체 무엇인가? ”에 대해서는 심각한 고민을 하지 않는다는 점을 지적하면서, 크게 세 질문을 던진다. 첫째, 과연 리얼리티/실재는 무엇이고 사람들은 이를 어떻게 받아들이는지에 대한 인식론적/지식사회학적 차원의 질문이다. 둘째, 장르요소로서의 리얼리티의 핵심이 무엇인지에 대한 질문이다. 마지막으로는 이 리얼리티 요소들이 프로그램의 흥미 유발 요소와 어떻게 결합하는지, 즉 리얼리티 요소들의 작동방식이 왜 시청자들의 흥미를 유발시키는지에 대한 질문이다. 본 연구는 구체적이고 실증적인 자료를 체계적으로 분석하는 방식을 취하지 않는 대신 인문학적 통찰력에 근거한 명들을 실제 텍스트에서 확인하는 방식으로 논의를 전개한다. 첫 번째 질문에 대하여, 연구자는 실재가 발견의 순간을 기다리며 객관적으로 존재하는 것이 아니라 객관성의 내면화와 주관성의 가변성이 교차되는 지점에 불안하게 존재하며, 사람들은 텔레비전이 객관화시킨 일상적 실재를 내면화하고 저항하면서 자신의 실재감을 형성해나간다고 결론짓는다. 리얼리티쇼의 핵심은 객관적 리얼리티가 아니라 시청자로 하여금 실재감을 구성하도록 만드는 기제라는 것이다. 이는 두 번째 질문으로 연결되는데, 시청자가 실재감을 구성하는 과정에 있어서 가장 중요한 역할을 하는 것이 바로 ‘정서적 참여’라는 것이 연구자의 대답이자 본 논문의 중심명제가 된다. 마지막 질문에 대해서는 리얼리티쇼가 시청자의 정서적 참여를 유도하기 위하여 활용하는 대표적인 기제 제시함으로써 답하였다. 스토리텔링의 활용, 관음기제의 활용, 제작진/출연자 관계의 전치(轉置) 및 와해가 그것인데, 이 같은 기제들이 활용됨으로써 시청자들의 정서적 참여는, 그리고 그들이 느끼는 실재감은 강력해진다.This study begins with a simple, but important question: Why has Reality Televison Show (RTS hereinafter) been dominant in Korean television these years? A lot of scholars have been interested in similar topics, but they hardly asked the most substantial question: What is the Reality anyway? With these problematics in mind, I suggested three broad areas for research: First, the nature of the reality, which leads epistemological discussions. The second is main elements of reality in RTS’s. The final is about how these elements create a pleasure among audiences. In order to answer to these questions, I heavily depend on philosophical and logical insights, instead of detailed analysis of empirical data. Still, I reviewed three popular RTS's in Korea and inserted relevant stories about those programs into the discussion when necessary. The summary of discussion can also be presented into three categories. First, the reality does not exist objectively waiting for being found. Instead, it exists between internalization of objectivity and variable subjectivity. In RTS’s, audiences internalize everyday reality television objectifies, but at the same time, challenge the television-molded reality and construct their own reality. Second, it is the “affective participation” which takes the most important role in constructing reality. In other words, affective participation leads affective reality, which, along with perceptual reality, decides the shape of reality for each audience. Finally, I suggest three significant mechanisms leading affective participations: storytelling, voyerism, and role-change of producing staffs and casts. Korean RTS’s utilize those mechanisms, and as a result, audiences’ affective participation expands, affective realism becomes stronger, and the constructed reality is concretized.