2011 개정 국어과 교육과정에서도 어문 규범 내용은 어김없이 등장하였다. 그러나 학습자의 실제 어문 능력에 대한 정보나 위계성에 대한 판단 근거가 없이, 학교급에 따라 성취 기준이 설정되었다. 특히 2011 개정 교육과정의 경우, 학년군에 따라 성취 기준이 제시되었음에도 이를 뒷받침할 자료들은 찾기가 어렵다.
교육과정 개정이 수시 개정으로 바뀌면서 본격적인 교육과정 정책 연구에서뿐만 아니라, 교육과정 정책 결정에 도움이 되는 정보를 수집하는 연구, 이를 해석하는 연구가 집약적으로 이루어져야 할 필요성이 제기되었다. 더 나아가, 기 수행된 각종 어문 교육 및 어문 정책 연구 중, 교육과정 정책 연구에 근거를 제공할 수 있는 통계 정보를 발굴하고, 이를 재해석하는 작업도 필요할 것으로 보인다.
비록 더 광범위한 조사가 뒷받침되어야 하겠지만, 본 연구는 학교급에 따라 어문 규범 교육이 어떠한 차별성을 지녀야 하는지 객관적 근거에 터하여 논의하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다.The 2011 revised Korean language a curriculum surely contains the contents of Eomunkyubeom. As usual, however, the levels of achievement are set according to graded school system without information of learners' accurate language abilities or criteria of hierarchy.
Especially in case of 2011 revised curriculum, although criteria based on class levels are provided, saying it is hard to find supporting evidence points out that this curriculum will have many difficulties to be practiced on the ground. As is generally known, this problem lies on the limitation of revised a curriculum policy itself. The limitation becomes more obvious as the policy altered frequently.
Hence, studies on collecting and analysing critical evidence for policy-making as well as keen research on a curriculum policy must be conducted intensively.
Furthermore, it seems necessary to re-analyse statistical data which are able to provide evidence for a curriculum policy among existing studies.
Though wider range of exploration is required, this study is meaningful since it discusses what kind of differentiation Eomunkyubeom education should have based on objective evidence.