본 연구는 음성산출 의사소통 콘텐츠 및 시스템 개발 초기 단계에서 AAC에 대한 경험을 가진 전문가들을 대상으로 아이디어를 도출하고자 실시하였다. 본 연구의 목적은 특수교육현장에서의 효과적이고 효율적인 AAC 서비스 지원에 필요한 제반사항을 도출해내고, 향후 콘텐츠 및 구현 가능한 시스템 개발에 필요한 기초 자료를 제공하기 위한 것이다. 이를 위해 서울 및 경기, 충남 지역의 특수교사 및 AAC 관련 전문가 14명을 대상으로 포커스 그룹 면담을 실시하였다. AAC 포커스 그룹 면담 내용을 전사하여 분석한 결과, AAC 경험과 AAC 요구사항의 두 가지 축을 중심으로 7가지 소주제와 19개의 하위분류들이 도출되었다. 논의에서는 본 연구의 결과를 중심으로 한국형 음성산출 의사소통 콘텐츠 및 시스템 개발의 방향과 개발에 반영되어야 할 기초자료를 제시하였다.The purpose of this study was to derive the field-based opinions and ideas for developing Korean voice output communication system and contents. Participants were 14 professionals who had experiences of AAC application for their students/clients, including 7 special education teachers, 2 professors, 1 parent, 2 speech therapists and 2 researchers. Focus group interviews were conducted for two sessions with the questions related to the AAC experiences and AAC contents/system requirements. The results were analyzed with two axis of AAC experience and AAC needs. Seven 7 themes(e.g., barriers, outcome, vocabulary, symbol) and 19 sub-themes were derived. Overall, AAC contents and system which can incorporate various user characteristics were emphasized as well as needs for symbols and vocabulary which can represent Korean language-specific features. The procedural efforts to ensure the reliability and validity of the data analysis were followed. Implications and limitations of this study and suggestions for future study were discussed.