전 세계적으로 항공부문의 에너지 소비량은 매년 증가하고 있는 가운데 EU의 항공부문 배출권 거래제 도입과 ICAO의 온실가스 저감대책 추진 등 배출가스 규제가 본격적으로 진행되고 있다. 이는 우리나라의 항공산업에 직간접적인 영향을 미칠 것으로 예상되고 있다. 이와 같은 온실가스 규제정책에 적극적으로 대응하기 위해서는 국가 온실가스의 체계적인 관리와 더불어 배출량 산정방법 정립이 선행되어야 한다.
본 연구는 항공분야 배출가스 산정에 있어 그간 선행연구의 실제 배출량이 상이한 내용에 대하여 문제점을 제기하고 타당한 산정방법론을 정립하여 그에 따른 정책적 제언을 마련하는 것이 목적이다.
이를 위해 기후변화정부간위원회(IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC)의 배출가스 산정 가이드라인에 따라 항공부문의 선행연구를 비교분석하여 배출량 결정요인과 방법론을 정립하였다. 또한 정립된 산정방법을 기초로 하여 2005년부터 2009년까지 우리나라 항공부문 연도별 온실가스 배출량을 산정하였으며, 항공부문의 온실가스 인벤토리 구축을 위한 정책적 제언을 제시하였다.Energy consumption of aviation sector is increasing in the whole world. Thus, introduction to ETS in aviation sector of EU and greenhouse gases reduction plans of ICAO proceed such as restriction of emission gas. It is expected to that has an direct and indirect influence on aviation industry in Korea. To cope with greenhouse gases regulation proactively, it needs for effective management of greenhouse gases and take triangular position of estimation method for quantity of emissions.
The purpose of this research is to provide advice by building estimation method. Also this study bring forward problems about different contents in actual quantity of emissions in the advance study for the calculating emission gases in aviation sector.
According to emission gas calculating guidelines of Intergovernmental Panel on Climate Change, determinant of emissions and methodology have been built with comparison analysis from the advance study in aviation sector.
Also, based on built calculation method, it calculated quantity of greenhouse gases every year from 2005 to 2009 on aviation sector in Korea. Furthermore, this study come up with advice for policy to build emission gas inventory in aviation sector.