본 연구는 IPTV의 이용 동기요인(motivational factors)이 무엇인지에 관한 이용자의 가치를 평가할 수 있는 연구로서 케이블방송, 위성방송 등 경쟁적 유료방송시장내 IPTV서비스의 유인 요소가 무엇인지 탐색, 발견하는 출발점이 될 것이다. 본 연구는 인간의 주관적(subjective) 영역인 느낌, 관점/의견, 신념, 선호, 이미지 등의 본질적 가치를 객관적으로 측정해 주는 Q방법론을 채택하였다. 총 29개의 Q 표본과 30개의 P 표본(사람)이 본 연구에서 사용되었으며 QUANL 분석 프로그램을 이용하여 최종적으로 5개의 유형을 발견하였다. 제1유형은 ‘교육적 이용자형(the Parental User)’, 제2유형은 ‘재퍼(the Zapper/the Time Saver)’, 제3유형은 ‘다기능적 이용자형(the Multi-fuctional User)’, 제4유형은 ‘가격가치 중시 이용자형(the Economic User)’, 제5유형은 ‘자율편성 이용자형(the Program Saver)’로 명명된 5개 유형에 따라 이용자를 세분화시켰으며 그들의 특성을 분석하여 포지셔닝 시킴으로써 전략적 함의를 도출하였다.IPTV is the convergent media which provides linear channels with VOD channels. IPTV expects to run into competitive pay-TV market situation which has already been occupied by both cable TV and satellite TV. The Purpose of this study is to explore the use’s motivation of this new media, IPTV. This audience study employed the Q Methodology to identify the subjective typology in terms of attitude, belief, conviction, gratification, and motivation. Total of 29 Q samples were sorted by 30 P samples in accordance with a Q sort distribution. By using QUANL program, this Q analysis finally 5 factors: Type Ⅰ, the Parental User, regards the merit of educational diversity. Type Ⅱ, the Zapper/the Time Saver, is concerned foremost about time efficiency. Type Ⅲ, the Multi-functional User, enjoys many kinds of convergent function. Type Ⅳ, the Economic User, considers cost as the values. Type Ⅴ, the Program Saver is the most positive and conative user.