본 연구는 베트남, 싱가포르, 태국, 인도네시아의 텔레비전 시청자 총 35명의 심층 인터뷰를 통해, 동남아에서 한류가 수용되는 방식과 수용의 경험을 탐색하고자 했다. 그리고 이론적으로는 초국가적 흐름이 대중문화물의 무국적성과 연관된다는 일부 주장에 대한반증을 시도한다. 동남아에서의 한류 경험은 타 지역과 구분되는 특성으로서, 여러 외국문화물을 오랫동안 수용해온 동남아 지역의 다양하고 개방적인 문화지형을 이해하는 데서 시작되어야 한다. 그러한 특성은, 한류의 유입과 수용 과정에서 발견되는 각국의 상이한 특성들을 부정하지 않으면서, 동남아 수용자들이 상당히 유사한 한류 취향과 경험을 공유하는 데 기여해왔다. 동남아에서 한류의 수용은 시장으로서의 인식이나 정부 지원의 테두리를 넘어서 문화생산의 협력과 생성의 문화적 실천의 모습 역시 보여 준다.
동남아 수용자는 여러 타국 대중문화물을 동시에 수용하지만, 한국 대중문화물의 내용과 스타일로부터 한국인의 가치와 한국적 삶의 양식을 식별해내고 있었다. 또한 최근 젊은 세대에서 인터넷을 통한 한류 수용이 보편화되고 있지만, 지난 10여 년 동안 기간매체인 텔레비전을 통한 한류 수용은 한류에 대한 취향을 다양한 계층과 세대로 폭넓게 분포시키며 일상적 삶의 일부로 만들어왔다. 결론에서 본 연구는 동남아에서 한류 수용이지정학적으로나 문화적으로 소원한 한국과 동남아 국가 간에 상호 존재를 인지하고 관심을 갖게 하는 경험으로 작용할 뿐 아니라, 실제로 대중문화적 취향의 초국가적 공유라는 의미를 지님을 주장한다.The paper aims to explore the ways in which Korean wave is consumed across Southeast Asia, and to search for the sociocultural meanings. To do this, in-depth group and individual interviews of total thirty five people living in Vietnam, Singapore, Thailand, and Indonesia are conducted. The paper locates the Korean wave in the Southeast pop cultural context characterized as openness and diversity due to the historical, socio-cultural, and political experiences. In this vein, Southeast audiences consume the Korean wave as rising but one of pop cultures among those of many other countries. Without denying each country’s specificities found in the receiving process of Korean wave, their open and diverse cultural atmosphere contributed to sharing similar attitudes and experiences of the Korean wave. Southeast Asian audiences recognize Korean values and way of life represented in Korean pop culture, and distinguish its style from other countries’ pop cultures. In addition, broadcasting Korean pop culture for the last ten years has made the tastes of Korean wave available to the wide population across class, gender, and generation in each country as part of their daily life. In conclusion, the reception of the Korean wave can play a significant role in Southeast audiences’ recognizing and understanding Korean culture, despite that Korea and Southeast Asians have been culturally and geo-politically distanced from each other. As a result, the Korean wave can be a cultural taste shared by Southeast and Korean audiences beyond national boundaries. Furthermore, the paper tries to clear conceptual confusions among ‘non-nationality’, ‘hybridity’, and ‘transnationality’