본 연구는 직장보육시설 보육교사가 직·간접적으로 느끼고 경험하는 업무, 동료, 행정, 학부모, 원아 관련 직무스트레스 인식 정도를 조사하고, 직무스트레스 지각에 영향을 미칠 수 있는 교사의 개인특성 및 근무환경에 따른 직무스트레스 인식의 차이를 심층적으로 살펴보고자 하였다. 이를 통해 직장보육시설 보육교사의 직무스트레스를 감소시키고, 나아가 직장보육시설 보육 서비스의 질을 향상시킬 수 있는 근본적인 대책 및 방안 모색을 위한 기초자료를 얻는 데 본 연구의 목적이 있다. 이를 위해 직장보육시설에 근무하는 보육교사 175명을 대상으로 5개 영역 61문항으로 구성된 직무스트레스 검사도구를 사용하여 직장보육시설 보육교사의 직무스트레스 인식 정도에 대해 알아보았다. 연구결과, 직장보육시설 보육교사들은 업무 관련 요인에서 직무스트레스를 가장 높게 인식하고 있었고, 그 다음으로 부모, 원아, 행정, 동료 스트레스의 순으로 높게 나타났다. 교사의 개인특성에 따른 직무스트레스는 경력, 자격, 결혼유무, 자녀유무에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 또한 근무환경에 따른 직무스트레스는 보육시간과 근무시간에 따라 유의미한 차이를 보였다.The purpose of this study was to analyze the extent of work-related stress that child care teachers of employer-supported child care centers occurred by tasks, colleagues, administrative works, children's parents, and children and the difference of work-related stress level by teacher's personal traits and working conditions. With the result of this study, we tried to prepare preliminary data for the way to lessen the work-related stress of child care teachers of employer-supported child care centers and improve the child care service quality of employer-supported child care centers. 175 child care teachers of employer-supported child care center participated in this study and we used tools composed of 61 items in 5 domains to measure the work-related stress of child care teachers of employer-supported child care centers. The major conclusions of this study were as follows. The tasks were the most influential factors on work-related stress of child care teachers of employer-supported child care centers, and children's parents, children, administrative works, and colleagues were influential in order. Work-related stress by teacher's personal traits varies with work experience, certificate, acquisition route for the certificate, marriage status and existence of his or her own children. In addition, meaningful differences of work-related stress by working conditions were found according to the child care hours and working hours.