만화는 인류문명의 근현대사를 가로지르며 실제 사회변동과정에 참여했던 문화적인 성과에 비해 저평가되고 있으며, 그러한 저평가의 연장선에서 만화의 사회적 저급한 패러다임이 출발하였음을 전제하는 것이 본 연구의 출발점이다. 만화문화는 역사적 키치(Kitsch)속성을 전제적 동력으로 가치를 확대해 왔으나 아방가르드한 예술적 가치의 승화를 위한 노력의 부족으로 저급한 문화로 대중의 평가를 받았으며 그 추세는 더욱 강화되고 있다. 또한 만화 문화는 현재 비판성과 실험성의 부족으로 인해, 기타 사회적 기재와 새롭게 융합된 미디어 장르들의 대안성을 추월하지 못하고 있으며 이러한 미디어 장르들을 추월하기 위해 만화의 사회구조적 대안성을 다양하게 제시할 필요가 있다. 본 연구는 다음과 같이 연구문제를 설정한다. 첫째, 만화문화의 예술성과 대중성을 확보하기 위한 대안성은 어떠한 사회적 융합기재를 통해 구현되어야 하는가? 둘째, 진화하는 디지털플랫폼에 적합화된 디지털만화의 융합전략은 장르적 대안성을 극대화하기 위하여 어떠한 메커니즘의 연계전략이 필요한가? 등이다. 디지털만화를 중심으로 한 만화장르의 대안성을 위해 만화문화의 환경변화에 대한 분석으로 학습만화와 웹툰(Webtoon), 브랜드카툰(Brand Cartoon), 게임프롤로그 만화(game prologue comics)등의 기존 한국만화의 대안성으로 제시된 장르들을 분석하였다. 현재의 만화는 만화의 기능과 만화연구, 새로운 미디어에 어울리는 더욱 발전된 대안성이 필요하며, 이에 대해 장르대안성, 스타시스템 대안성, 고급문화로서의 대안성이 제시되었다.Cartoons have been under appreciated as compared with contributiveness to the fruits of cultural development in social change through modern history of human civilization. And this study is based upon the premise that social low-grade paradigm of cartoon started as an extension of this devaluation. The culture of cartoon has been expanded its value with historic Kitsch as prerequisite power, but it has been under appreciated low-grade culture by the public due to deficiency of effort for the sublimation of artistic value of Avant garde and its trend continues increasing. Also, the culture of cartoon cannot overtake alternatives of genres of media which are blended with other social capabilities afresh owing to lack of criticism and experimental mind. Therefore, various social structural alternatives of cartoon need to be proposed to catch up with these genres of media. This study established subjects for inquiry as follow. First, With what kind of social material should an alternative be embodied to secure both artistry and popularity of the culture of cartoon? Second, what kind of strategy of mechanism does digital cartoon which has been optimized to the advanced digital-platform need to maximize a genre alternative? For a better alternative of a genre of cartoon with digital cartoon as the center, this study has analyzed genres which were proposed as alternatives for the existing Korean cartoons just like educational cartoon, Webtoon, Brand Cartoon, and game prologue comics to analyze environmental change of the culture of cartoon. Now, cartoon is needed more advanced alternatives that can harmonize with the function of cartoon, the study of cartoon and new media, so this study suggested alternatives as genres, star-system, and high culture.