본 연구는 스마트폰의 도입으로 인해 개인의 미디어 이용패턴 전체가 어떻게 변화할 것인지를 분석해 보고자 한다. 스마트폰 집단이 일반폰 집단에 비해 미디어 단말기들의 이용시간, 이용목적, 이용장소, 그리고 동시이용 등에서 어떻게 다른지를 살펴보려는 것이다. 분석결과 스마트폰의 도입에 따라 미디어 전체 이용시간이 다소 증가하였으나 이 차이는 통계적으로 유의하지 않았고, 실질적인 증가는 제2행동(동시이용)에 의해 발생한 것을 알 수 있었다. 모바일폰 이용시간은 유의미하게 증가하는 반면, 책과 메모지ㆍ공책, MP3/CDP의 이용시간은 줄었다. 이용목적은 전반적으로 커뮤니케이션 목적의 미디어 이용 시간이 유의미하게 높았고, 모바일폰에 국한할 경우 스마트폰 이용자가 3대 이용목적 모두에서 일반폰 이용자에 비해 유의미하게 높았다. 이용공간은 일반인 예상과는 달리 스마트폰 집단에서 모바일폰의 제3공간 이용비중이 더 낮게 나타났다. 마지막으로 스마트폰 집단은 동시이용 시간이 유의미하게 높게 나타났다. 동시이용의 시간이 증가한 조합은 PC-모바일, 모바일-모바일로 나타났다. 제2행동의 주요 목적이 정보접근 중심에서 엔터테인먼트 중심으로 전환된 것도 특기할 만한 변화로 밝혀졌다.This paper aims to analyse how smartphone changes the overal pattern of media use and especially the use of mobile media. It focuses on time, objective, and place related with media use. The total media use in time turns out not to change in a significant degree. Instead, the use of mobile media increases a lot, on the other hand the use of book and notes decreases. In overall media use for communications increases significantly in the smartphone user group. As for the mobile media all of three use categories show substantial increase. Smartphone users tend to use mobile device more not only in public space but also at home, at office and school. There is some difference between weekday and weekend. During the weekday they use smartphone more in the third place.