최근 한국의 대중음악계에서 자주 언급되고 있는 ‘훅송’이라는 신조어는 듣는 사람의 귀를 사로잡는 상업적 대중음악으로 그 의미가 통용되고 있다. 하지만 이 단어의 본질인 ‘훅’ 자체에 관한 체계적인 분석이나 논의는 찾아보기 힘들다. 지금까지 정의된 훅은 반복되는 후렴구라는 뜻으로 대부분 사용되며 훅송과 함께 그 비판적 맥락의 동일선상에 존재해왔다. 그러나 훅의 개념은 그렇게 간단하지 않으며 따라서 훅을 좁은 의미에만 한정하는 태도는 지양해야 한다. 최근 우리는 대중음악의 훅이 어느 한 범주에 한정되지 않고 더욱 다양한 모습으로 발전함을 볼 수 있다. 다시 말해 음악에서 훅의 범위는 유동적이며 이 유동성은 훅에 관한 다양한 정의와 그 정의들 간의 차이에도 영향을 미치게 된다.
모든 음악은 훅을 가지고 있다. 하지만 소위 예술음악이나 클래식 등에서 나타나는 훅과 대중음악에서의 훅은 그 성격이 다르다. 대중음악에서의 훅은 어느 정도 차별화되는 성질을 지닌다. 그것은 철저히 상업적이다. 연구자가 이렇듯 훅에 중요성을 부여하는 이유는 훅을 최근 현대 대중음악의 본질로 인식하기 때문이다. 각각의 훅은 유기체적 특성을 가지며 대중음악이라는 혼합물을 구성한다. 또한 훅은 가시적, 비가시적으로 음악의 형식과 내용을 변화시키고 있다.
이 글에서 연구자는 대중음악에 사용되는 훅의 성격에 주목하며 여러 연구가들에 의해 정의 내려진 훅의 개념을 재조명 하고자 한다. 이를 통해 대중음악을 훅이라는 새로운 시각을 통해 바라볼 수 있을 것이다. 훅의 개념은 최근 대중음악에서 나타나는 다양한 현상에 적용할 수 있으며 또한 훅의 부정적 기능을 지적하는 것도 가능하다. 따라서 훅은 대중음악을 분석할 수 있는 또 하나의 잣대로서 재해석되어야 한다.“Hook song,” a newly coined word that is frequently cited these days in Korea’s pop music industry, passes as commercial pop music that hooks a person’s ears. It is difficult, however, to find systematic analysis or discussion on the “hook” itself, which is the essence of the newly coined word. Hook, as has been defined thus far, is mostly used to mean repeated chorus and has been in the same line of criticism as “hook song.” Yet, the concept of hook is not that simple, and thus we should not limit hooks to a narrow meaning. Recently, we have been witnessing the hooks in popular music developing into more diverse forms, not just limited to a certain category. This means that the range of hooks in music is flexible, and the flexibility affects their various definitions and differences.
All music has hooks. Yet, the hooks that can be seen in the so-called art music or classical music and the ones in popular music are different in nature. Hooks in pop music have a differentiated characteristic to some degree, which is completely commercial. The reason hooks are given such significance here is hooks are perceived as the essence of the recent modern pop music. Each hook has organic quality and composes melange, which is popular music. These hooks change the style and contents of music either visibly or invisibly.
In this paper, I will focus on the characteristics of hooks used in pop music highlighting the concept of hooks, which has been defined by many researchers so far. In this way pop music will be seen from a new perspective. The concept of hook can be applied to various phenomena that appear in the pop music arena. Yet, it is also possible to pont out hooks' negative functions. Therefore, hook should be reevaluated as another yardstick by which pop music can be analyzed.