이 연구는 초등학생들이 태권도를 수련함에 따라 느끼게 되는 신체활동에 대한 지각된 재미요인이 학교에서 실시하는 체육수업에서의 내적동기에 어떠한 영향을 미치는지 규명하여, 태권도 수련의 우수성의 증명과 초등학교 체육수업 활성화를 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적으로 2010년 현재 D광역시와 K도에 소재하고 있는 태권도 도장 수련생 중 4, 5, 6학년 남녀 초등학생 500명의 자료를 SPSS ver. 18.0 통계프로그램을 이용하여 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 성별에 따라 스포츠재미의 경우 승리와 경쟁, 수련분위기에서 남학생이 여학생에 비해 높게 지각하였다. 이는 체육수업내적 동기에서는 유능감은 남학생이 여학생에 비해 높게 지각한 반면에, 긴장은 여학생이 남학생에 비해 높게 지각하기 때문으로 사료된다. 둘째, 수련기간에 따라 스포츠재미의 경우 유능성 지각은 6개월-1년 미만 집단이 6개월 미만 집단보다 높게 지각하였고, 체육수업내적동기에서는 유능감은 6개월-1년 미만 집단, 1년-2년 미만 집단 그리고 2년 이상 집단이 6개월 미만 집단보다 높게 나타났으며, 재미/노력에서는 1년-2년 미만 집단과 2년 이상 집단이 6개월 미만 집단보다, 그리고 2년 이상 집단이 6개월-1년 미만 집단보다 높게 나타났다. 셋째, 스포츠재미와 체육수업내적동기와의 관계에서, 스포츠재미의 하위요인인 유능성 지각, 승리와 경쟁, 수련분위기는 유능감에 정(+)적인 영향을 미치는 반면에 부모의 지원은 유능감에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 스포츠재미의 하위요인인 유능성 지각, 승리와 경쟁, 수련분위기는 재미/노력에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.This study revealed the elementary school child‘s enjoyment factor from Taekwondo training, recognized through physical activities, and its influence on inner motive of physical education performed as a part of school lessons, in order to prove excellence of Taekwondo training and to provide basic information for vitalizing physical education of the elementary school. In order to achieve the goal of this study, subject population was chosen from the male and female students in grade from 4 to 6, who are currently having regular Taekwondo training from the Taekwondo studio located in K-do, D-metropolitan city, collected information from other 500 surveys were used for the actual analysis. For more convenient statistical analysis of the data, the result was coded through individual input. SPSS(ver. 18.0) was used for the data analysis and MANOVA was performed in order to reveal the average difference between sports enjoyment factor and inner motive of physical education in presence of demographic factors. The data acquired from the methods and procedures mentioned above and its analysis are shown below. Firstly, in case of sports enjoyment, male students showed higher recognition in winning, competition and team atmosphere, compared to the female subject. For inner motive of physical education, in addition, male students showed higher recognition in efficacy than female students and however, female students showed higher recognition in tension than the male subject. Secondly, according to the training period, the group trained more than 6 months and less than 1 year showed higher recognition in competence than the group trained less than 6 months. Thirdly, in the relationship between the sports enjoyment and inner motive of physical education, competence recognition, winning and competition and team atmosphere showed positive influences on competence and on the other hand, parental support showed negative effects.