발달장애 학생에게는 좀 더 구체적이고 실질적이며 체험하여 경험한 자료일수록 이해를 도울 수 있다. 또한 상황을 기반으로 한 학습 활동은 발달 장애 학생에게 보다 긍정적이고 바람직한 효과가 있다. 본 연구의 목적은 실제 학교현장에서 발달장애 학생에게 활용될 수 있는 상황학습(Situated Learning Theory)기반의 스마트 러닝(Smart Learning) 활용 학습을 위한 교수·학습 시나리오를 구안하고 이를 기반으로 실제 스마트 기기에서 구현되는 시스템을 개발하는 것이다. 상황학습과 스마트 러닝을 결합한 본 시스템을 통해 발달장애 학생들이 문제를 보다 쉽게 이해하고 접근할 수 있으며, 그들의 흥미를 잃지 않고 학습할 수 있도록 하였다. 그리고 실제 행동과 병행하여 학습되기 때문에 지금까지의 문제위주의 단편적인 지식의 전달이 아닌 본인들의 실생활에서 접할 수 있는 상황을 만들고 해결하여 본 시스템을 통해 실생활에 적용하여 발달장애아동의 사회적응력을 높였다. 본 연구의 스마트 러닝 시스템을 통해 실제 발달장애 학생들에게 적용한 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 시스템을 학습을 적용한 결과 학습이나 사물에 대한 집중도가 낮은 발달장애 학생에게 매우 높은 관심과 흥미를 유발하였다. 둘째, 학습에 대한 이해도가 높아지며 그에 대한 문제 해결력 또한 향상되었다. 셋째, 학습에 대한 자신감 향상에 기여하였다.For students with developmental disabilities, the detailed and practical experience can be very helpful for improving their understanding. In this sense, the situated-based study activities are positive and desirable for those students. The situated-based learning can help students experience the real-world situations naturally and participate their study activities actively. In this paper, a smart learning system is developed to provide the situated-based learning to students with developmental disabilities. The proposed system is developed and implemented to achieve the following purposes. First, the proposed system can provide students with interests and motivation using various functions of smart devices. Second, students can understand problems easily through various situation-based activities provided by the system. Third, the system can improve social adaptability of students in the long run. This is due to that the system can provide real-world situations rather than fragmentary knowledge transmission. The proposed system is applied to some students with developmental disabilities. After thorough analysis, the following results are obtained. First, the system is very helpful to increase students' interests. Second, problem-solving abilities of students are also increased. Finally, the system contributes to the improvement of confidence.