본 연구는 인터넷문화를 정보 활용 과정에서 형성된 규범으로 정의하고, 미국, 일본, 한국의 3개국의 인터넷문화의 특징에 영향을 미치는 기술을 비교분석하고 있다. 인터넷문화는 기술의 사회적 결정론을 넘어 기술의 아키텍처와 문화와의 상관관계 속에서 살펴볼 때 맥락에 근거한 사이버 공간의 문화에 대한 이해가 가능하다. 커뮤니케이션을 가능하게 하는 인터넷 아키텍처와 스타일은 사람들의 사고방식과 행동에 영향을 미치고 인터넷문화의 상이성에 영향을 미친다. 구체적으로 본 연구는 포털 사이트의 방대한 서비스 중에서 게시판과 글쓰기 기능의 사용 여부, 평판시스템 작동, 자유토론방의 운영을 분석하여 인터넷문화 상이성에 영향을 주는 아키텍처를 분석하고 있다.The purpose of this study is to compare and analyze the characteristics of the culture of utilizing information technology in Korea, the United States, and Japan. This study defines the internet culture as a social norm formed through the use and application of information architecture, and analyzes the characteristics of the internet culture in three different countries. By applying a qualitative approach, this study analyzes the level of effect the architecture has on the respective internet cultures focusing on the group discussion rooms, reputation system operation and the use of posting boards and the posting function among the various services offered by the portal sites of the three countries. The paper concludes that the internet culture must be examined in light of the interrelation between the technical architecture and the social cultural factors.