본 연구의 목적은 소셜미디어 이용을 계획된 행동이론의 변인을 사용해 설명하고, 소셜미디어 이용이 사회자본에 미치는 영향을 검증하는 데 있다. 선행 이론을 바탕으로 본 연구는 ‘태도, 주관적 규범, 지각된 행동 통제 → 소셜미디어 이용 → 사회자본’의 개념모델을 제시했다. 방법론으로, 420명의 대학생에 대한 설문조사가 진행되었고, 데이터는 구조방정식 분석을 이용해 검증되었다. 분석 결과, 소셜미디어 이용에는 태도와 지각된 행동 통제가 유의미한 영향을 미쳤으며, 소셜미디어 이용은 사회자본 가운데 신뢰보다 인적 네트워크 확장에 유의미하게 영향을 미쳤다. 매개효과 분석에서는 소셜미디어에 대한 태도와 지각된 행동 통제가 소셜미디어 이용 친구 증가를 매개로 실제 친구 수도 증가시켰음을 밝혔다. 소셜미디어와 사회자본의 관계에 대한 이론적 함의가 논의되었다.This research explored what factors predict social media use by applying the theory of planned behavior, and whether this predictors influence social capital through the social media use. Methodologically, a survey of 420 university students who use social media was conducted and structural equation modeling analyses were implemented. As results, attitude and perceived behavioral control significantly predicted social media use and they also significantly influenced social capital by way of social media use. An interesting point is that only the number of friends among three factors of social capital (friends, associations, trust) was influenced by social media predictors and actual social media use. This implies that the role of social media in terms of social capital expansion should not be over-estimated. The social media use enriches social capital, only quantitatively, not qualitatively.
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