서로 다른 문화와 역사를 갖는 아시아 11개국이 함께 모여 아시아 고유의 문화적 가치를 발견한다는 취지에서 창단된 ‘아시아 전통 오케스트라’는 최근 학계에서 상당한 주목을 받고 있다. 이 글이 아시아 전통 오케스트라에 주목하는 이유는 아시아 전통 오케스트라에는 글로벌 중심의 세계화의 확산과 로컬의 지역적 정체성 사이의 역동이 반영되어 있기 때문이다. 이런 점에서 이 글에서는 아시아 전통 오케스트라의 전통에 대한 탐구가 아시아 스스로의 문화적 정체성을 확립하고 지역과 중심 사이의 헤게모니 구조를 무력화시키는 세계화 시대 탈식민으로의 도약인지 혹은 여전히 중심의 확산에 대한 수동적 대응으로서의 식민에 대한 모방인지를 고찰하고자 한다. 이 글에서 다루는 아시아 전통 오케스트라와 세계화가 만들어 내는 복잡한 역학 관계는 21세기 세계화의 속성에 대한 진지한 탐구이자 동시에 세계화의 한계와 위험을 극복하는 탈식민에 대한 의미 있는 제안이 될 것이라 기대한다.Recently, Asia Traditional Orchestra is paid attention to by the scholarly communities of Korea. 11 Asian countries participate in launching Asia Traditional Orchestra and have sought to construct Asia’s indigenous cultural values. Thus, it seems that the launch of Asia Traditional Orchestra mirrors a first step to reconstruct an imagined community of Asia in the era of globalization. Asian Traditional Orchestra can be seen as a decolonization and glocalization of postcolonial Asian communities, adopting the strategies of juxtaposition and intertextuality of one’s own musical tradition. In this sense, the main goal of my paper is to analyze the dynamics and imbalance between global and local which is reflected in Asia Traditional Orchestra. On the one hand, my argument is more centered on how this orchestra consciously or unconsciously observes Asia herself as others. That is, my paper not merely mediates the dialogics between the ‘West/global’ and the Asian communities/local and between modernity and tradition but also uncover the modernist and Orientalist discourse hidden in this project. On the other hand, my paper also explores the way which Asia Traditional Orchestra can serve as a meaningful proposal for overcoming the ambivalence of globalization.