본 연구는 국내 피아노 교육에서 빈번히 사용되고 있는 ≪체르니 100번 연습곡≫(Op. 139)의 활용 실태를 조사하고 그 문제점을 보완하기 위하여, ≪체르니 100번 연습곡≫을 연주 기술에 따라 분류함으로써 피아노 지도자와 학습자들에게 효율적인 연습곡 활용을 위한 자료를 제공하는 것을 연구 목적으로 한다.
연구의 방법으로 일차적으로 국내 피아노 교수학 전공 4개 대학원에 재학 중인 학생 136명을 대상으로 ≪체르니 100번 연습곡≫의 사용 실태 조사를 통하여 피아노 교사들이 인식하는 체르니 연습곡의 교육적인 제한점을 파악하였다. 또한 ≪체르니 100번 연습곡≫을 통해 초급 수준에 갖춰야 할 기본 피아노 연주 기술을 보다 체계적으로 분석하기 위하여 국내외에서 출판된 피아노 교수학 관련 문헌 중 초급 피아노 교육에서 다뤄야 하는 피아노 연주 기술을 서술하고 있는 문헌들을 수집하고, 총 28개의 연주 기술을 발췌하여 체크 리스트 항목으로 설정하였다. 이어 각 연습곡이 요구하는 연주 기술을 복수 응답하여 총 669개의 코딩을 수거한 후, 그 유사성에 근거한 계층적 군집 분류를 통해 공통된 연주 기술을 포함하는 연습곡들끼리 대분류와 소분류로 정리하였다. 그 결과는 피아노 교사와 학생들에게 교육적으로 각 연습곡의 학습 목표를 제공함은 물론, 같은 군집 안에서 연습곡을 선택적으로 활용함으로써 동일한 연주 기술의 반복 학습을 줄이고 학습 시간을 보다 효율적으로 활용할 수 있는 계기를 제공할 것을 기대한다.C. Czerny (1751-1857)’s Piano Exercises are one of the favorite teaching materials in Korean piano education. Recently, most Korean music companies have been rushing to publish a brief type of Czerny piano exercises’ that eliminate repetitive and difficult exercises from the original Czerny’s works. Even though it is popular to Korean piano teachers and students, it is uncertain whether this brief type of Czerny’s exercise still contains same level of performance skills that is equivalent to his original works. Therefore, it is necessary to examine the Czerny piano exercises published in Korea to survey how piano teachers are utilizing Czerny piano exercises in their teaching.
In this research, the required performance techniques of each exercise especially in the original Czerny’s piano works (Op. 139) was analyzed so as to provide a guideline to Korean piano teachers in utilizing Czerny’s teaching materials. Based on this result, the 100 exercises were stratified into 7 group which have similar performance techniques. The result of this research is expected to provide the specific teaching goals of each exercise of Czerny’s piano works (Op. 139). In addition, the stratified samples will guide piano students to reduce the repetitive rote playing and practice efficiently.