‘슬픈 음악’은 음악 그 자체에 대한 것이라기보다는 음악이 매개하는 복잡한 사회적 관계망을 함축하는 것으로 간주되어야 하며, 따라서 그 자체로 정치적인 맥락을 전제한다. 아프리카계 미국인들의 정체성과 그들의 정서를 표상하는 블루스가 음악적 소통의 보편성을 획득하는 과정은 대중음악 영역에서 ‘슬픈 음악’의 의미를 분석하는 데에 풍부한 시사점을 던져준다. 이 논문의 후반부에서 나는 ‘블루스’의 한국적 수용에 대한 일면을 고찰하는 가운데, 이 용어를 아프리카계 미국인들만이 아니라 비서양인으로서 한국인들 자신의 정서적 공동체와 연결시킬 것이며, 나아가 문화론적 견지에서 이 용어의 탈식민주의적 의미 확장을 시도할 것이다. 나는 블루스를 (서구화된) 청취 관습상의 안정적 음질서로부터 이탈하는 낯선 소리들을, 그러한 낯선 소리가 함축하고 있는 상실의 기억들을, 그러한 상실의 기억들과 연관된 슬픔의 정서를 정체성 정치의 맥락에서 표상하는 대중 매체 시대의 문화론적 기제로 다룰 것이다.‘Sad music’ implies no less complex social relations music mediates than music itself. It becomes, therefore, political matter. Blues, representing African American ethnic and emotional identity, has acquired some universal meanings in musical communications during the 20th century. This cultural process suggests points of view from which we can explore the meanings of ‘sad music’ in the field of popular music. In the latter part of this paper, I will relate the term ‘blues’ not only to African Americans but also to the emotional community of Koreans as non-Westerners, and make an attempt at expanding its implication to the postcolonial levels. In this sense, I define blues as a culturological mechanism in the era of mass media, representing the ‘alienated tone’ deviated from the stable(Westernized) tonal order in the pre-existing convention of listening, and the memories of loss it implies, and its related emotion of sadness, in the context of identity politics.