첫 밀레니엄에 들어서면서 중세의 미술은 변혁기를 맞이한다. 8, 9세기 카롤링거 르네상스를 거치면서 고전미술의 부활이 제한적으로 시도되었다면, 11세기에는 서양미술사에서 첫 자율적인 양식을 형성하는 능력을 보여주었다. 최초의 미술사조로서 로마네스크가 이 시기에 등장하였다. 이러한 변화는 다양한 역사적 그리고 사회적 맥락에서 설명되어질 수 있지만, 무엇보다 주목되는 것은 당시에 유해공경으로 나타난 민중적인 신앙심의 고조와 이를 근거로 하는 성지순례의 확대와 제도화이다. 이 시기 성지순례는 목적지의 다변화를 통해 과거 예루살렘과 로마로 제한된 지리적인 범위를 넘어서 점차 독일, 프랑스 그리고 스페인을 관통하여 야고보 성지인 산티아고 데 콤포스텔라로 향하는 순례가도의 개발과 형성으로 나타났다. 순례가도는 일반적으로 유럽에 산재되어 있던 수도원을 경유지로 하였으며, 수도원의 부속교회들은 이러한 상황에서 점차 순례교회로 그 기능을 변화시켰다. 당시 신·개축된 수많은 순례교회들 중에서 클뤼니 수도원의 모 교회와 부속된 교회들의 건축학적 변화는 로마네스크 종교건축의 모델이 되었으며, 이후 고딕건축에서도 지속되었던 구성요소로서 존재하였다. 로마네스크의 교회건축의 특징으로는 반원형 아치궁륭과 웨스트워크 그리고 첨탑이 있지만, 여기에 더하여 로마네스크의 순례교회는 주보랑을 가진 지성소의 확대와 개선으로 양식변화를 이끌었다. 주보랑은 성단소를 중심에 두고 교회의 측랑과 익랑을 통과하는 내부의 통로를 반원형으로 연결시켜주는 건축요소로서 순례자들을 각 교회 내에 보존된 성묘와 성유물에의 근접을 용이하게 만드는 수단이었다. 주의 건축적 유형은 초기 기독교에서 세례성당이나 성묘교회에 주로 사용되었던 로톤다 형식을 빌려온 것이라 추정되는데, 이는 로마네스크의 전조가 되었던 디종의 생 베니뉴 성당이 성묘를 로톤다 형식으로 축성하고 본 성당의 지성소와 연결한 것에서 중간계보를 찾을 수 있다. 특히 생 베니뉴 수도원이 클뤼니수도원과의 깊은 연관을 맺고 있었으며, 이를 통해 새롭게 지어진 클뤼니의 제3성당이 주보랑을 설치한 것에서 역사적인 맥락을 소급해 볼 수 있다.투르의 생 마르탱 성당이 10세기 말경에 최초로 주보랑을 사용했다고 알려져 있지만, 유적의 부재로 초기의 주보랑을 보유한 성당은 툴루즈의 생 제르맹 성당, 콩크의 생 푸아 등 클뤼니 수도원에 인접한 순례가도에 존재했던 건축물로 제시될 수 있다. 본 연구는 이 성당들의 구조에 대해서 분석하였다. 교회의 공간 및 구조의 변화는 순례가 불러온 전례적인 특성을 반영하였다. 이와 함께 확장·변화된 공간과 구조는 종교건축을 단순히 머무는 장소가 아닌 순례의 연장으로 인식하게 만들었다. 과거 교회 내의 제단을 중심으로 하는 지성소는 일반신자들에게는 배타적인 신성의 장소였으며, 교인과 승려들의 위계를 공간적으로 표현한 것이었다. 순례교회는 이러한 폐쇄적인 공간분리를 개방하는 구조를 가지게 되었으며, 입구에서부터 신랑을 거쳐 주보랑을 돌아나가는 통로로서 기능을 수행하게 되었다. 주보랑의 설치는 과거 바실리카 형식의 고정된 공간을 통로로서 인식하게 만들었으며, 더 나아가 순례가도의 연장으로 교회 내부를 유동적으로 만들었다는 점에서 의미가 있다.13세기에 세워진 고딕의 대성당들이 대부분 주교좌성당으로서 도심에 위치하여 신앙의 구심점을 이루는 데에 반하여, 로마네스크의 순례교회는 순례가도의기착지와 경유지로서 통로의 역할을 수행하게 되었다. 순례의 목적이 무엇보다 유해공경으로 진화된 이 시대에 교회는 성묘와 성유골함을 보전하고 전시하는 공간이 되었고, 성유물을 포장하는 예술적 수단들이 성당건축에 적용되었다. 그러므로 로마네스크의 순례교회는 그 자체로 성소이며, 더 나아가 건축학적으로 확대된 성유골함이라고 볼 수 있다.At the turn of the first millenium Medieval art faced a great innovation. In the 8th and 9th centuries, in the so-called Carolingian Renaissance, a revival of classical art was attempted in a limited sense. But the 11th century showed us a possibility to create an independent style. The Romanesque, as the first autonomous style, was born at this time. This phenomenon might be explained by the historical and sociological factors, but above all it should be explained from the viewpoint of the rise of popular piety that appeared in the form of relic veneration, and the expansion and institution of pilgrimage based on this. Since 10th century, the road for pilgrimage, which once was restricted mainly to Jerusalem and Rome, took a new way(=Camino) to Santiago de Compostela, which passed by Germany and France, finally reaching Spain. This path went through monasteries, which were scattered throughout middle and northern Europe. The churches of the monasteries changed themselves to serve the pilgrimage. Many pilgrimage churches, which at that time were new or rebuilt, were affiliated with the Cluniac order and caused an outstanding change in architectural style. Therefore the Cluny III(the mother church of the order) and its affiliated churches brought about a revolutionary change of architectural form, and are recognized today as the model for sacral architecture of the Romanesque, and as a style that directly influenced Gothic architecture. Not only the barrel vault, the westwork and the tower were characteristic of the Romanesque architecture, but also the ambulatory was the main element that conduced enlargement and innovation in the choir of the pilgrimage church. The ambulatory, which was located around the choir connected the aisle and transept. It let pilgrims come close to the sanctuary and the reliquary in the church. It can be presumed that the ambulatory typologically originated in the architectural type of the Rotonda, which used to be in the baptistery or sepulchre during early Christianity. St.-Benigne at Dijon, which is recognized as one of the first romanesque churches, is obvious evidence because this church had built the sepulchre in the form of Rotonda and connected it immediately with the choir. It is also interesting that the monastery of St.-Benigne had a close connection with the Cluny. The Cluny also built its third church with an ambulatory shortly after. It is well known that St. Martin at Tour had been rebuilt with an ambulatory in the 10th century for the first time. But because the church exists no longer, this research refers to St. Sernin at Toulouse, St.-Foy at Conques and Cluny III., which are all located on the pilgrimage way, passing through the territory of the Cluny, and had ambulatories. The new space and structure of the churches reflect the change of the liturgy caused by the pilgrimage. The exchanged and expanded spaces and structures were recognized not as sites to stay but as a circular passage for pilgrims. In the past the choir with the altar had been an exclusive and divine place to the laity, and it represented the order of rank between the clergy and laity. The pilgrimage church, on the other hand, had an open structure and functioned as a path that led pilgrims from the narthex through the aisle to the ambulatory, and again back to the starting point. Therefore, the installation of the ambulatory turned the fixed space of the early basilica into a mobile one, and extended the pilgrim’s way into the church. Almost all great gothic churches belonged to Cathedra and stood in the centre of the city as centers for piety, but in contrast, the romanesque pilgrimage churches played a role as a path. So these were stopovers or thruways of the pilgrimage. The ultimate purpose of the pilgrimage at that time was to approach the relics, and correspondingly churches became places for the exhibition, and reservations for sepulchre and reliquiae. The means to pack and store the reliquiae were applied to the church architecture. So the romanesque pilgrimage church should be defined not only as a path of the pilgrimage, but also as reliquiae itself, which was extended into an architectural form.