행동평점시스템은 고객의 과거 실적을 통계적 기법으로 분석하고 계수화하여 고객의 미래의 행동을 예측함으로써 업무별로 활용하는 시스템이다. 즉, 현재의 우량고객이 일정기간 후에 우량 혹은 불량고객으로 되는가 등의 확률을 근거로 기존고객을 관리할 수 있게 지원하는 시스템이다. 행동평점시스템은 시간의 경과에 따라 변화하는 기존 고객의 신용위험관리를 위해 고객이 보여주는 거래패턴을 근거로 하여 평가하고, 그 신용위험도를 이용하여 한도 및 연체 관리를 효율적으로 수행할 수 있도록 체계화한 종합적인 사후관리 시스템이라 할 수 있다. 본 연구에서는 세분화를 수행함에 있어 산업별 특성에 따른 비즈니스 현황 및 운영에 따른 경험에 기반한 세분화를 수행하였으며, 그 중에서도 대상 집단의 속성 및 연체상태 등에 따라 집단을 세분화하여 각 세그먼트별로 고객의 특성을 잘 반영할 수 있는 신용평점모형을 개발하였다. 이러한 과정을 통해 업무 비즈니스에 있어 전략적이고 효율적인 리스크 관리를 할 수 있을 것이다.A behavior scoring system is utilized by business, rating the customer's past performance and anticipating customers' future behavior. That is, it is the support system that is able to manage the existing customer, based on the probability that the current good customers, after a period of time, will be bad customers. Behavioral scoring facilitates customer management decisions. Used in credit management or portfolio processing systems, behavioral scoring helps to automatically segment and rate accounts, customers and portfolios thus allowing managing efficiently a particular borrower’s credit account as well as the entire credit portfolio. In this study, we develop a credit scoring models for the risk management of each consumer segment, by segmenting customers according to the status of the property and delinquency. Through this process, work in business strategy and effective risk management will be able to.