본 연구의 목적은 글로벌 공학교육을 위한 원격화상강의에서 학습자 상호작용 활동을 중심으로 만족도를 분석함으로써, 향후 원격화상강의의 효과적인 운영을 위한 시사점을 제공하는 것이다. 본 연구를 수행하기 위하여 S대학교 공과대학에서 운영한 화상강의에 참여하는 학습자들에게 설문조사와 면담을 실시하였다. 본 연구에서 학습자는 강의내용, 교수자와의 상호작용,학습자들 간의 상호작용에 대해 어느 정도 상호작용하고 있는지에 관한 인식결과와 이에 관한 심층적인 학습자 의견결과가분석되었다. 아울러, 학습자에게 실제적인 관심이슈를 강의내용에 반영해야 한다는 점, 수업단계에 따라 국외/국내 교수자와의 상호작용하는 방법을 설계해야 하는 점, 지역간 학습자들이상호작용할 수 있는 방법을 개발해야 한다는 점이 주요 요구사항으로 도출되었다. 본 연구결과는 효과적인 원격화상강의 설계및 운영을 위한 교수전략 및 온라인지원환경을 설계하는 데 기여할 수 있을 것이다.The purpose of this study is to analyze the learners’ satisfactions of the video conferencing for global engineering education and provide the implications for effective video conferencing. This study analyzed the learners’ satisfactions on their participation in the video conferencing. We conducted a questionnaire survey with 132 subjects who studied in the video conferencing universities, and performed interviews with 27 learners. The results include learners wanted to have more practical themes to satisfy their interests; faculty roles among domestic professors and abroad professors should be specified: distance learners should be guided to have diverse interactions among themselves. The implications are explored for the future study and video conferencing practices.