본 연구는 경기도 이천 쌀 문화축제 및 충북 진천 쌀 축제를 방문한 방문객을 대상으로 하였으며, 연구의 목적은 서로 다른 두 지역축제 참가자들이 각 축제를 지각하는데 있어서의 지출에 대한 영향을 규명하고, 지역축제의 재방문을 위한 시장전략수립 위한 개선방향을 제시하는데 있다. 또한 방문객들이 평가를 바탕으로 기존의 매력요소를 강화시키고, 신규 매력요소를 창출을 통해 향후 지역축제 활성화 및 경쟁력 강화 방안을 제시하는데 있다. 토빗(Tobit)모형을 적용하여 축제별로 방문객의 지출에 영향을 미치는 결정요인을 추정하였으며, 최종적으로 두 축제 간의 행태차이를 추정하기 위해, 우도비율검정(LR-검정)을 통해 각 축제 방문객만을 대상으로 추정된 결정요인들을 상호 비교함으로써 두 축제 간의 지출에 미치는 영향요인의 차이를 분석하였다. 본 연구를 통해 축제방문객의 지출성향을 요약해 보면, 두 쌀 축제방문객들의 지출성향은 충동적구매가 유사하거나 강하게 나타난 것으로 보아 축제기획단계에서부터 이들의 지출의지를 효과적으로 수용할 수 있는 대책수립이 요구되고 있었다. 결론적으로 지역축제를 기획하고 관리하는 지방자치단체에서는 축제프로그램과 축제시설 그리고 축제공연 등의 다양성을 확보해야 할 것으로 판단된다.The purpose of this study was to determine the impact in visitors' spending on two separate local festivals, and to present the improved market strategies to attract visitors to revisit the local festivals. This study was also intended to suggest the ways to increase the competitiveness and revitalize the local festivals by improving the existing attractions and creating new attractions based on the visitors' evaluation. On the purpose of the study, we studied the visitors of two local ricefests, Icheon Rice Cultural Festival and Rice Festival in Jincheon Chungbuk, and estimated the determinants influencing the visitors' spending to the festivals by applying Tobit model. Finally, to estimate the behavioral differences in visitors of the two festivals, we compared the estimated determinants for the visitors of each festival by using Log-likelihood Ratio, and analyzed the differences in the factors influencing the visitors' spending. Summarizing the propensity of visitor's spending to local festivals, visitors of two rice festivals buy or tended to buy things on impulse. Therefore, festival industry needs to take measures to efficiently accommodate their expenditures from the stage of designing festivals.