본 연구는 2002년부터 2011년까지 국내에서 이루어진 정신지체아동의 읽기이해 교수와 관련된 실험논문들을 분석함으로써 향후 정신지체아동의 읽기이해 교수에 대한 연구의 방향과 시사점을 제공하는 데에 목적이 있다. 분석대상으로 선정된 논문은 국내의 학술지와 학위 논문 총 26편이었으며, 이를 연구 대상의 특성, 연구방법, 중재방법과 중재목적 측면으로 분석하였다.
이에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상은 3명 이하, 초등학생이 가장 많았으며, 유창성 단계의 읽기수준을 나타내는 경도 정신지체아동이 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 연구방법은 교실에서 정규수업시간에 이루어진 경우가 가장 많았으며, 사전사후검사를 사용한 연구가 가장 많은 것으로 나타났다. 중재효과 평가도구로는 표준화 검사도구에서는 기초학습기능검사, 비표준화 검사도구는 연구자가 자체적으로 제작한 평가도구가 가장 많이 사용된 것으로 나타났다. 셋째, 중재방법은 질문응답과 이해모니터링, 질문응답과 이야기구조, 질문응답과 요약의 다중전략적용이 가장 많았으며, 중재목적은 내용에 대한 문자적 이해를 향상시키기 위한 목적으로 수행된 연구가 가장 많은 것으로 나타났다.
이러한 연구결과를 토대로 연구동향에 대한 논의와 후속연구에 대하여 제언하였다.The objective of this study is to analyze experimental studies written from 2002 to 2011 on teaching reading comprehension for intellectual disabilities children and to provide implications for future studies. The studies chosen for analysis in this study were total 27, including theses and dissertations published in Korea, which were analyzed by criteria of a) study participants, b) study method, c) intervention method and intervention purpose.
The results of analysis are as follows. First, the number of participants was no more than three, and mostly were elementary school students who were with mild intellectual disabilities and were able to read with fluency. Second, regular class hours and pre-and post design were mainly used as study method. To assess intervention effectiveness, the basic academic skills sample was usually employed as standardized test and researcher-own-created test was usually employed as non-standardized test. Third, intervention method consisted largely of multi-strategy; Question answering and comprehension monitoring, Question answering and story structure, Question answering and summarization. Intervention purpose was generally to improve literal understanding of contents.
Based on these findings, implications for the future studies were discussed.