이 연구는 모더니즘과 포스트모더니즘 사이에서 발생한 변화에 주목한다. 팝아트와 로버트 벤추리 건축은 모두 이러한 시대적 변화에 관심을 가졌으며, 대중과의 소통을 위해 유사한 방법을 사용하였다. 이 연구의 결과는 벤추리의 작업과 미국 팝아트를 심리학적 관점에서 분석함으로써 도출되었다. 팝아트와 벤추리의 건축이 사용한 방법은 첫째, 일상성 ; 일상적인 사물을 새로운 환경에 도입하는 방법, 둘째, 소비 ; 소비재를 변화시키는 것(크기, 형태 등)이다. 그들은 시각적 부조화를 이용하여 대중들의 주목성을 높였다. 팝아트와 벤추리의 작업이 후기 산업 사회에 따른 사회적 변화에 주목하고 있기 때문에 이 연구는 로버트 벤추리 작업과 미국 팝아트의 유사성을 이해하고, 나아가 1960년대의 사회 변화를 이해하는데도 도움을 줄 것이다.This study aims to find methodical similarities between pop art and Robert Venturi's works. Pop art and Robert Venturi's works gave attention to periodical changes and wanted to communicate with the public. This study approaches a topic from psychological viewpoints, especially visual dissonance. The results are as follows:1. Manufactured Products ; Commercial Ornaments → Character Changes in Experienced Stimulation
2. Daily Elements ; Traditional Elements(Classic) → Contextual Effect of Canonic Representation
In these cases, visual dissonance attracted a lot of public attention, and people would develop new meanings of objet. Pop art and Robert Venturi's works indicated value change in post-industrial society, therefore, this study can help to understand the correlation.