본 연구는 소비자의 변화하는 소비가치를 라이프스타일에 근거하고, 소비 관련 국가이미지가 차후 제품의 구매 및 소비자 의식에 중요한 요소가 되는 것을 감안하여 대학생소비자를 대상으로 소비 관련 국가이미지 인식을 조사하였다. 본 연구에서 비교 대상 국가는 우리와 밀접한 관련성을 고려하여 한국, 중국, 일본, 그리고 미국 등을 대상으로 하였고, 특히 대학생소비자는 현재는 소비의 주체이지만 가까운 미래에 소득의 주체가 되어 제품구매에 결정적인 영향력 행사를 하는 대상이기 때문에 선정하였다. 연구를 위하여 서울시에 거주하는 대학생 소비자 500명을 대상으로 조사하였으나 450부가 회수되었으며, 그 중에서 429부를 본 연구의 조사결과의 대상으로 분석하였다. 연구 결과, 대학생 소비자의 한국에 대한 국가이미지는 첫째 선택에서는 고속성장, 1+1, 양극, 명품, 웰빙의 순으로 나타났으며 둘째 선택에서는 양극화, 웰빙, 고속성장, 명품 등의 순으로 나타났다. 중국에 대한 국가이미지는 첫째 선택에서는 모조품, 비위생적, 고속성장, 그리고 저렴화 등의 순으로, 둘째 선택에서는 비위생적, 저렴화, 모조품, 그리고 미검증 등의 순으로 나타났다. 일본에 대한 국가이미지는 첫째 선택에서는 소형화, 매니아, 저가정찰 등의 순으로 나타났고, 둘째 선택에서는 매니아, 소형화, 개성중심, 가업중심, 그리고 히키코모리 등의 순이었다. 미국에 대한 소비 관련 국가이미지는 첫째 선택에서는 팁, 실용주의, 개인중심, 대용량, 더치페이, 무기 등의 순으로 그리고 둘째는 개인중심, 무기, 명품, 팁 등의 순으로 나타났다. 또한 대학생 소비자의 라이프스타일을 군집으로 나눈 후, 그 군집별로 소비 관련 국가이미지를 살펴보았는데, 소 관련 이미지 자체는 국가별 차이가 확연하게 있어 소비 관련 국가이미지의 차이 및 변화를 읽을 수 있었다. 소비자의 가치가 소비자의 행동에 영향을 미치는 측면을 고려할 때 미래의 소득주체로서 각 국가별 소비자에 대한 이미지 관리가 필요함을 알 수 있고, 이에 대한 국가브랜드 차원에서의 소비자교육 및 홍보가 필요함을 알 수 있다.Currently, Korea is high speed on development with many producting and value changing of any other OECD countries. And it is also high speed on expand of social network in and out country. Specially, adolescence age is main focused consumer as future income age in global market. Also, adolescence age is important age as getting value and attitude on consumption and potential economic ability. And so, the propose of this study was exploring the Korean adolescence' consumption value, life style, and the specific attitude of nation image on related consumption. Because the attitude on nation image of consumption related is most important factor to consumer's deciding on purchasing product and services in global society. In this study, the attitude on nation image of related consumption is focused on Korea, Japan, China, and U.S.A. and that countries were selected related on relationship with Korea in this society. For this study, it used to analysis by questionnaire of 429 university students in Seoul. And the method of analysis in this study is used factor analysis, cluster analysis, and so on. The result of this study as follows; Firstly, adolescence age is mentioned that it was high speed development, 1+1(one plus one), polarization, luxury product, well-being for the attitude on nation image of the Korea as the first choice. And adolescence age is mentioned that it was polarization, well-being, high speed development, luxury product for the attitude on nation image of the Korea as the second choice. Adolescence age is mentioned that it was imitation, insanitary, high speed development, and affordable for the China as the first choice. And adolescence age is mentioned that it was insanitary, polarization, imitation, and non verification for the attitude on nation image of the China as the second choice. Adolescence age is mentioned that it was miniaturization, mania, reconnaissance low for the attitude on nation image of the Japan as the first choice. And adolescence age is mentioned that it was mania, miniaturization, central character, central family business, and Ko Mori Hickey as the second choice. Adolescence age is mentioned that it was tip, pragmatism, individualism, big size, dutch pay, weapons for nation image of the U.S.A. as the first choice. And adolescence age is mentioned that it was individualism, weapons, luxury product, and tip for the attitude on nation image of the U.S.A. as the second choice. Secondly, the consumption value of adolescence's age is divided two groups and pattern on life style, first group was high socialization and self developing demand, second group was lowest socialization and self developing demand, and it was related two groups and adolescence age's image on nation. And so, adolescence age have a different image nation on related consumption by socialization and self developing demand. As the result of this study, lifestyle of consumer's value was related consumer's behavior on consumption, specially, because the adolescence age have potential ability on purchasing, income, brand royalty, and image on nation, almost nation need to manage image on nation, and it need to educate on nation, brand, and product about consumption image and culture.