통행은 활동의 파생수요로 널리 알려져 있으며, 활동-통행행태에 대한 다양한 분석의 필요성이 대두되어 왔다. 특히 활동-통행관련 요소로서 활동유형, 활동지속시간, 통행수단선택 등이 있으며 이들 간의 상호 연관성을 분석하는 것은 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 선택적 활동을 중심으로 2006년 서울시의 가구통행실태조사자료를 이용하여 주요 활동구성요소인 활동유형과 활동지속시간이 통행수단선택에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 이를 위해 먼저 일원분산분석, 카이제곱검정 등의 기술통계분석을 실시하였으며, 활동유형별로 통행수단선택모형(혼합로짓모형)을 구축하였다. 또한 통행수단선택모형 추정결과도 활동유형별로 유의한 변수가 다르게 나타났다. 통행시간과 통행비용이 수단선택에 있어서 이질성이 존재함을 모형을 통해 확인하였고 이들 효과는 활동유형에 따라 다르게 나타나고 있음을 알 수 있었다. 결론적으로 본 연구는 활동구성 요소와 통행수단선택의 상호관계를 규명함으로써 향후 국내 활동기반모형 구축 시 주요 활동요인들 간의 관계를 이해함으로써 종합적인 모형을 정립하는 데 기여할 수 있을 것이다.Travel is derived demand for activity, so it is necessary to analyze activity-travel behavior. In particular, it should be identified interrelationships among major components of activities, such as activity type, activity duration and travel mode. Therefore, this study is to identify impacts of activity factors on travel mode choice using the 2006 Household Travel Survey Data in Seoul, focusing on discretionary activities (such as shopping and leisure), through descriptive analysis techniques such as one-way ANOVA tests and chi-squared tests, and advanced discrete choice models (mixed logit models) by activity type. Our results show that activity duration statistically significantly affect travel mode choice and their impacts are different by activity type. In addition, significant variables of the models are different by activity type. It is also found that heterogeneous characteristics of travel time and travel costs exist in the models but they are different by activity type. Overall, our findings are able to contribute developing our activity-based models for travel demand forecast comprehensively by identifying interrelationships between major components of activities.