이 연구는 교육실습 과정에서 수업설계 활동을 경험한 예비특수교사들을 대상으로 수업설계 활동에 대한 중요도 인식과 실천정도가 특수교육전공과 교수학습과정안 작성 경험에 따라 어떠한 차이를 보이는지 알아보기 위해 실시하였다. 이를 위해 전국의 특수교육과가 설치된 11개 대학 360명의 학생에게 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과, 예비특수교사들은 수업설계활동에 대해 매우 중요하다고 인식하고 있었으나 실천정도는 그에 미치지 못하였고, 수업설계 순서는 유아, 초등, 중등특수교육 전공에 따라 차이를 보이고 있었다. 마지막으로 수업설계과정에서 예비특수교사들은 학습목표 설정, 교수ㆍ학습 활동 계획, 수업자료의 선정 및 제작, 수업 실행, 개별화된 교수적 지원, 교육성과의 평가, 수업 개선 노력 등에서 전반적으로 어려움을 겪고 있었다. 앞으로 특수교육에서 양질의 수업설계가 이루어지도록 하기 위한 노력의 일환으로 교사양성과정에서의 수업설계 과정의 교육 강화와 현장실습의 체계적 지원에 대해 논의하였다.The purpose of this study was to analyze special education pre-service teachers’ perceptions and enactment of instructional design activities during their teaching practicum by their majors and previous experience of developing lesson plans. Three hundreds and sixty pre-service teachers from 11 universities nationwide answered the survey on instructional design activities from Dick & Carey model right after finishing their teaching practicum. The results are as follows: special education pre-service teachers did not enact instructional design activities enough to satisfy what they actually perceived instructional design activities as importantly in teaching students with disabilities. Pre-service teachers developed their instructional planning differently by their majors (that is, early childhood, elementary, and secondary special education major). It was also reported that they had trouble with instructional design in terms of developing learning objectives, planning instructional activities, developing instructional materials, implementing instructional adaptation, engaging instructional evaluation, and using reflection. The discussions and implications for instructional design and teacher education in special education were provided.