본 연구는 아이돌 산업 내 전문가와의 심층면접을 활용하여 아이돌문화의 생산·소비 지형도를 그리려는 시도였다. 아이돌 팬덤에 대한 참여관찰도 부분적으로 활용하였다. ‘생산’ 측면을 보자면, 우선 아이돌은 소비되는 양식뿐 아니라 이익을 창출하는 방식 역시 미디어 텍스트와 유사해졌음을 알 수 있었다. 아이돌은 대규모 대중을 대상으로 하는 복합적 미디어 상품이 되었고, 대중매체와 인터넷을 통해 소비되는 하나의 미디어 셀러브리티가 되었다. 아이돌 시스템은 음반 산업의 몰락, 산업의 수직적 통합이라는 미디어 산업의 환경 변화에 적응하는 과정에서 탄생한 최적화된 시스템이며, 이 시스템을 통하지 않고서는 대중문화 산업의 주류가 되기 거의 불가능한 상황이다. ‘소비’ 측면을 보자면, 팬들은 2차 텍스트의 생산과 공유 등 미시적 생산·소비뿐 아니라 아이돌의 팬층 확대 과정에 참여하고 있다. 아이돌 시스템의 발단은 생산 측면에서 이루어졌으나, 유지와 작동, 재생산 과정에서는 팬덤의 역할이 매우 크다고 볼 수 있다. 즉, 아이돌 시스템은 기획사, 대중매체 등을 통해 이루어지는 제도적 영역의 시스템과 팬들에 의해 운영되는 비체계적이지만 효율적인 비공식적 시스템이라는 이중적 구조로 되어 있다.The purpose of this research is to investigate the process in which idols are produced and consumed in recent years in Korea. For the analysis, we conducted in-depth interviews with five experts in entertainment industry. We found out, first of all, idols are media celebrities who have been consumed as media texts themselves. Idols these days are similar to media texts by making profits as well as by being consumed. In other words, idols have become a media product to target large-scale public. In a production side, idol system has been optimized to the vertical integration of industry and the downfall of the music industry. In a consumption side, fans participate not only in producing/consuming media texts in micro level but also in expanding idol’s fans/consumers. Compared to producers‘ idol system which takes place mainly in established media,fandom’s system is very informal and unstructured, but at the same time, is a highly effective system. As a result, we conclude that the idol system in Korea is made of a dual structure in which consumers and producers organize in different ways with different purposes.