이 연구는 자폐성 장애아동의 비디오 모델링에 관련된 선행 연구 중에서 단일 대상연구방법을 이용한 연구의 동향을 분석함으로써, 향후 연구를 위한 방향과 시사점을 얻는데 있다. 이를 위하여 1989~2012년 사이에 국내·외 학술지에 게재된 선행연구 중 선정기준에 맞는 57편의 연구를 연구대상, 중재목적, 중재방법, 중재환경, 메타분석 측면으로 분석하였다. 분석결과, 연구대상 연령은 6~12세(초등), 대상자 수는 3명, 성별은 남학생이 많은 것으로 나타났다. 비디오 모델링 중재목적은 의사소통 기술, 사회적 기술, 문제행동감소, 학업기능 기술, 일상생활 기술에 대한 연구들이었다. 중재방법에서 설계방법은 중다기초선 설계가 많이 사용된 것으로 나타났다. 중재특성은 비디오 모델링과 기타중재를 혼합하여 적용한 것 보다 비디오 모델링만을 중재한 연구가 많은 것 나타났으며, 모델 유형은 타인이 등장하는 비디오 모델링이 비디오 자기 모델링보다 비교적 많이 사용되는 경향을 볼 수 있었다. 신뢰도는 충실히 측정된 연구가 많았으나, 중재충실도와 사회적 타당도를 측정하지 않은 논문이 많았다. 중재환경은 학교(유치원)가 일반적이었고, 국내의 경우 치료실에서 이루어진 연구도 많은 것으로 나타났다. 비중복 비율기법(PND)을 활용하여 중재 효과성 크기 분석을 실시한 결과, 비디오 모델링 중재(PND=88.7%)는 중간 정도의 효과가 있었으며, 유지(PND=95.7%)와 일반화(PND=93.4%)는 높은 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 논의에서는 국내외를 비교하여 정리하고, 후속연구에 대한 제언을 포함하였다.This study is the analysis the trend of existing study literatures on the video modeling study of children with autistic disorders using the single subject research method and done in order to offer directions and implications for the future studies. For this, among the existing studies published in the journals in Korea and overseas during the years 1989 to 2012, 57 research papers meeting the selection criteria were analyzed from the perspectives of research subjects, intervention purpose, intervention method, the setting and meta-analysis. The analysis results suggested that study subjects ages are between 6 years old and 12 years old in elementary schools, average number of subjects is three person and there were more boy students than girl students. The purposes of video modeling intervention were improvement in communication skill, social skill, mitigation of problematic behavior, learning function skill and daily living skill. As for intervention method, multiple-baseline across subjects method was most used on study design. As for intervention characteristic, more studies intervened by only video modeling than the studies mixed video modeling and other interventions. As for model type, video modeling of self was more used than video modeling in which others appear. Most studies faithfully measured the reliability; however, many papers did not measure the intervention fidelity and social validity. As for intervention environment, schools(kindergartens) were common while therapy rooms were also used in domestic studies. The intervention effectiveness magnitude analysis was done by PND(percentage of non-overlapping data) method. The results suggested that video modeling interventions(PND=88.7%) had intermediate level of effect while keeping(PND=95.7%) and generalization(PND=93.4%) had high level of effect. Based on such results, researches from Korea and overseas were compared and summarized in discussion and included suggestions for future studies.