2012년 현재, 우리나라 대중가요시장은 케이팝을 중심으로 움직이고 있는것으로 보인다. 대중가요시장은 일제 강점기와 군사독재 기간을 거치면서 ‘스타 시스템’에 의해 움직이는 비저항적 음악들에 의해 시장을 주도당했고, 여기서 이른바 ‘가요의 대부분은 사랑 타령’이라는 비판적 시각이 초래된 것으로보인다. 민중가요나 포크, 록 등, 저항성을 추구하며 구축된 대중가요가 있었으나 주류 대중음악이 되기에는 어려운 여건들이 오랜 시간 동안 존재하고있었다. 이런 분위기는 문민정부 이후에도 꾸준히 지속되어 공영방송국과 심의위원회 등의 제재 속에서 음악인들은 체제순응적인 음악들을 만들어 왔다.
힙합문화가 1990년대 이후 한국에 유입되면서 생긴 특별한 현상은 특히‘랩’이다. 1992년 등장한 서태지는 한국 랩을 정착시키는 데 큰 역할을 했으며,다수의 가수들이 서태지와 같은 방법으로 랩 음악을 수용하여 자신들의 음악에 적용시키는 과정을 통해 케이팝은 현재의 모습이 되었다.
힙합 문화의 저항정신과 그래피티, 디제잉 등은 소극적으로 수용되고 비보잉은 ‘군무’로, ‘랩’은 부수적인 역할을 담당하며 현재의 케이팝의 모습으로 변형된다. 이는 우리나라 특유의 문화적 환경 때문이며 세계적인 위상을 획득한케이팝은 기성세대와 단절된 간극을 유지한 채 발전을 이어가고 있다. 본고는한국 랩의 형성과 케이팝의 발전에 관해서 연구한다.The market of popular songs in Korea is revolving around K-Pop. The popular songs which started to gel into the proper shape through Japanese colonial era when the popular songs were generated were taken the lead of the market by the resistivity music revolved by the ‘star system’ during the military dictatorship period, and it seems that the critical perspective like ‘Most of the songs are all about love story” caused at this time.
Although protest song, fork or rock, etc. pursued resistiveness, the difficult conditions to be the mainstream popular music formed the groundwork for a long period of time. This atmosphere continued even after the civilian government and musicians have steadily made the conformist music through the sanctions by the public service broadcaster.
Seo Taiji who appeared in 1992 seems to have played a large role in settling the Korean rap and number of singers accepted the hip-hop culture like Seo Taiji and K-Pop got the current shape through the process of applying it to their music. However, in the process of their spirit of hip-hop transformed into K-Pop, castration of another spirit of resistance was made.
Although the resistance contents, graffiti, DJing, B-boying, etc. which are the important part of the hip-hop culture are ignored and ‘rap music’ exists,it should be transformed into current K-Pop which doesn't take the role and can be the localized product of hip-hop. It seems that it is because of our unique cultural environment and K-Pop which acquired a global presence has developed, maintaining the disconnected gap between the older generation. This paper studies the The Formation of Korean Rap and Development of K-Pop.