본 논문은 2010년 수도권 가구통행실태조사 자료를 이용하여 65세 이상 고령자들의 통행특성을 분석하고, 고령자의 통행발생에 미치는 요인을 규명하였다. 모든 분석은 고령자 그룹과 비고령자 그룹으로 구분하여 수행되었으며, 분석 결과를 2006년 자료를 이용한 선행연구와 비교하여 변화추이를 살펴보았다. 우선 통행빈도, 통행거리, 통행시간, 통행수단, 통행목적, 통행출발시간 및 통행출도착지 분포 등에 관한 고령자의 통행패턴 변화를 분석하였으며, 가구 속성, 개인 속성, 토지이용 등의 변수를 고려하여 고령자와 비고령자의 통행빈도에 관한 회귀모형을 추정하였다. 분석 결과, 고령자의 통근 통행과 단거리 통행이 증가하였음을 알 수 있었는데, 이는 고령자 그룹의 사회활동 참여가 활발해지고 있기 때문인 것으로 사료된다. 또한, 가구 속성(가구 수입 또는 가구원 수 등), 개인 속성(나이, 성별, 직업 등), 토지이용(인구밀도, 연상면적 비율, 상업시설 등)이 고령자 통행에 영향을 미치는 요인으로 나타났다.The paper analyzes travel characteristics of elderly people aged 65 or older using the data of the 2010 Household Travel Diary Survey in Seoul Metropolitan Area and compares its results with those of the 2006 survey. We first analyze travel pattern changes with respect to travel characteristics (such as trip frequency, trip purpose, trip mode, travel time and distance) and temporal/geographical distribution (such as departure time and trip purpose), and then develop regression models for the total number of trips for both elderly and non-elderly groups, considering household and personal attributes and land use factors, in order to identify key factors influencing on travel of the elderly and compare the model results of the two. It is found that commute trips and short-distance trips of the elderly increase due to their active social participation. Interestingly, in addition to household (such as income and household size) and personal attributes (such as age, gender, and occupation), land use variables (such as population density and floor area ratio of commercial buildings) significantly affect the elderly travel.