영화나 TV드라마는 관광지에 대한 인지도, 매력성 및 수익성을 높여줌으로서 장·단기간 동안 관광지에 대한 인지도와 이미지 개선에 기여할 수 있고, 전통적인 관광홍보 방법 보다 훨씬 오랜 시간 동안 대중에 노출 될 수 있다는 장점을 갖고 있다. 관광의 이미지는 영화나 드라마 촬영지와 같은 유기적인 이미지에서 시작되어 촬영지를 방문하기 전에 획득한 여러 형태의 정보나 커뮤니케이션에 영향을 받아 각각의 관광지와 관련된 경험에 의해 호의적인 이미지를 형성한다. 따라서 영화와 드라마 촬영지는 관광객의 관광이미지 구축은 물론 관광객을 유도 할 수 있는 자원으로서 중요 역할을 하고 있으며, 영화나 드라마 촬영지를 이용한 관광자원 개발에 대한 연구의 필요성이 부각되었다. 본 연구는 현대사회에서 영화나 드라마 같은 대중매체의 역할 확대, 촬영장소를 방문한 관광객에게 구축되는 관광이미지 및 촬영지를 이용한 관광자원 연구의 필요성에서 수행되었다. 본 연구는 관광이미지, 관광지 선호도 및 영화나 드라마 촬영지가 관광자원에 미치는 영향 등 연구의 이론적 배경을 고찰하였으며, 한류를 중심으로 한 영화와 드라마 촬영지 개발 사례와 파급효과와 관광자원 활성화 방안을 제시하기 위해 수행되었다. 영화나 드라마를 기획할 때부터 여행사와 기획사, 촬영지의 지방자치단체의 협력 방안 모색이 요구되며, 관광산업으로서의 연관 산업 개발과 관광객 수요 확대를 위한 드라마 촬영지의 적극 홍보가 필요하다. 또한 영화와 드라마 촬영지를 이용한 관광자원 개발에 관한 지속적인 연구 성과가 요구되며, 이를 지역 이미지 향상과 지역 관광개발에 적극 활용할 필요성이 있다.Movies and TV Dramas have the merits to contribute to the short-term and long-term improvement of the acknowledgement and image of a sightseeing spot and to be exposed to the mass for a much longer time than traditional tourism advertising methods by enhancing the recognition, attractiveness and profitability of a tourist attraction. An image of tourism starts from an organic image, such as a movie or a drama, and is affected by different kinds of information or communication obtained before the visit to the filming location and a favorable image is formed by the experiences related to each tourist attraction. Therefore, the filming locations of movies or dramas play an important role as the resources to build up the favorable image of a tourist spot and to attract tourists, and the need to research into developing tourist attractions by making use of movies or dramas has been raised. This research was carried out because the roles of mass media, such as movies and dramas, have been extended in modern society and because the image of a tourist spot held by tourists who visit a filming location and the resources for tourism making use of filming locations need to be studied. In this research, the theoretical background was examined, for example, the influence of the tourism image, preference of tourist attractions, and the filming location of a movie or a drama on the tourism resources, and the examples of the development of filming locations of movies and dramas of Korean wave, their ripple effects and the ways to revitalize tourism resources were presented. From the planning stage of a movie and a drama, the ways how a travel agency, a planning agency and the local governments in the filming location can cooperate are required to be sought, and cinema locations of dramas need to be actively advertised in order to develop related industries as tourism industry and to increase the demand of tourists. In addition, continuing research outcomes are required on how to develop tourism resources by making use of filming location of movies and dramas, and they need to be made full use of to enhance the image of a region and to develop tourism in that area.