본 연구는 우리나라에서 선험적인 레저항공이벤트로 개최된 바 있는 국제레저항공전을 사례로 항공레저·스포츠의 이벤트 특성, 관람객 만족 및 행동의도를 연구하였으며, 항공레저·스포츠에 대한 이해와 관광자원화 가능성을 타진하는데 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌고찰과 실증연구를 병행하였다. 먼저 연구주제와 관련된 문헌연구를 통해 항공레저·스포츠에 관한 자료를 수집해 연구주제에 대한 이론적 배경을 설정하였고, 2차적으로 국제레저항공전 고객 설문조사를 5월 4, 5일 실시하여 수집된 자료를 SPSS/WIN 16.0 통계프로그램을 활용해 분석하였다. 주요 연구 결과는 아래와 같다. 첫째, 국제레저항공전은 항공레저산업의 성장비전을 제시하는데 기여했고, 상당한 생산, 소득, 부가가치 유발 효과를 가져왔다. 둘째, 산업과 지역관광 활성화에 기여할 수 있는 ‘기대효과’ 요인이 부각되었으며, 이 결과는 국제레저항공전과 국제 보트쇼를 통해 경기도 안산시를 해양·항공·레저 관광의 메카로 육성하려는 경기도, 안산시, 경기관광공사의 계획 수립에 실질적 도움을 줄 수 있다. 셋째, 항공레저 관광이벤트에서 관련 산업에 기여할 수 있는 부분인 ‘기대효과’가 가장 큰 영향력을 미치는 것은 마케팅 차원의 전략 수립에 이런 특징을 적극적으로 반영할 필요가 있음을 시사한다.This research studied tourism characteristics of sky leisure & sports event, satisfaction level of its visitors as well as their behavioral intention with the case of the International Sky Leisure Expo. The purpose of this research is to review the basic understanding of the sky leisure sports and the possibility to develop them into the tourism resources. In order to achieve the purpose, the researcher conducted the literature review and case study. The researcher primarily collect and compile the data on the sky leisure sports through the literature review related to the research questions. Then, the researcher conducted the visitors' satisfaction survey at the International Sky Leisure Expo for two days, May 4th and 5th, analysing the collected data with SPSS/WIN 16.0. The specific findings are as folllows: First, The International Sky Leisure Expo contributed to present the vision of growth of the sky leisure industry and brought the effect of generating profits and added value. Second, through this event, the 'expectation effect' to contribute to the revitalization of the industry and the local tourism was embossed and this result can give the practical help to the plan for the Kyeonggi Tourism Organization, Kyeonggi Province and Ansan City to develop Ansan City to the meca of the marine, aviation and leisure tourism.
Third, the fact that the 'expectation effect' has the largest impact as a factor to contribute to the related industry at the sky leisure tourism event implicated that this characteristics should be reflected to the development of the marketing strategy.