관광특구는 1993년 외래 관광객 유치와 관광객 활동을 원활하게 하기 위해 도입된 이래, 전국적으로 27개 지역, 총면적 3,583.92㎢에 이르고 있다. 현재 서울특별시에는 이태원, 명동·남대문·북창, 동대문 패션타운 및 종로·청계 등 4개 특구가 지정되어 있다. 관광특구의 매력은 관광객의 경험적이고 감정적인 과정 속에서 이루어지기 때문에, 관광객과 관광특구 쇼핑관광 간의 상호작용의 힘은 관광쇼핑상품의 매력을 분석하는 중요한 기준으로 작용한다. 관광상품의 매력성에 따라 관광객과 관광특구 간 친밀감이 강화되고, 매력성은 관광객이 관광특구의 이미지를 지각한 후 관광객 나름대로 관광특구에 대한 관광경험의 수위를 높이는 기준이 된다. 관광쇼핑은 관광객에게는 만족을 주며, 지역에는 경제적 이익을 가져다준다. 이런 배경에서 관광특구를 중심으로 관광쇼핑의 치열한 경쟁이 심화되었고 그 지역만이 나타낼 수 있는 매력을 상실한 면도 부각되었다. 관광특구가 활성화 되지 못한 근본적인 원인은 독특한 자기 색깔의 장소성을 만들어 나가는 방법을 모색하지 않은 결과이다. 지금까지 관광특구를 대상으로 관광쇼핑의 매력성을 다룬 연구는 미흡하였고, 본 연구는 관광쇼핑의 활성화를 위하여 관광쇼핑의 메카로 자리매김한 관광특구 역할과 매력성을 서울에 소재한 4개 관광특구를 중심으로 고찰하였다. 관광특구의 매력은 과거부터 그대로 내려온 전통적인 매력과 관광객의 다양한 가치 변화에 따라 새롭고 다양한 형태의 문화시설을 확충하고 이미지 개선을 통해 향상될 수 있다.Korea has 27 special tourism districts of 3,583.92㎢ in total since this system was introduced with the aim of making foreign tourist inducement and promoting their activities in 1993. Up to the present, the Metropolis of Seoul has designated the four special tourism districts including Itaewon, Myung-dong·Namdaemun·Bukchang, Dongdaemun Fashion Town, and Jongro·Cheonggye. The attraction of special tourism districts could be created in the empirical and emotional process of tourists, so the strength of interaction between tourists and shopping tourism at special tourism districts works as an important criterion of analyzing the attraction of tourist shopping items. According to the attractiveness of tourist items, affinity between tourists and special tourism districts could be strengthened, and attractiveness could be a criterion of enhancing the level of touring experience in special tourism districts in tourists' own ways after perceiving the image of special tourism districts. In addition, tourist shopping gives satisfaction to tourists and brings economic benefits to the local areas. With this background, the competition has been growing more fierce around special tourism districts, and subsequently there comes to aspect of losing attraction unique to a certain region. The basic reason for failing to revitalizing special tourism districts lie in the fact that each special zone neglects to look into the way to create "ocational characteristic" of districts'unique colors. Up to now, it is judged that the existing research dealing with the attractiveness of tourist shopping has remained unsatisfactory, and thus, this study considered the role of special tourism districts successfully taking up its position as a mecca of tourist shopping and attractiveness for revitalization of tourist shopping focusing on the four special tourism districts located in Seoul. The attraction of special tourism districts could be promoted through the expansion of new and diverse forms of cultural facilities and image improvement on the basis of traditional attraction entirely handed down from the past and the various changes of tourists'values.