본 연구는 현상학(Phänomenologie)의 생활세계(Lebenswelt), 지향성(Intentionalität),신체도식(Schemacorporél), 상호신체성(Intercorporéité), 습관(Gewohnheit), 판단중지(Epoché)라는 주요개념에 입각하여 중복・중증장애아동을 위한 현행의 교육과정이라 할 수있는 기본교육과정과 교과교육의 체제 그리고 해결과제에 대해 검토함으로서, 중복・중증장애아동을 위한 바람직한 교과교육의 방향성을 제안하고 교과교육의 내용과 방법을 모색함으로서 독자적이고 고유하며 실제적인 중복・중증장애아동 교과교육의 실천을 위한 구체적인논의를 목적으로 하였다. 본 연구의 결과를 통해 신체도식의 파악, 신체적 지식 구성, 문화적 지식 구성의 3가지요소가 유기적으로 순환하면서 중복・중증장애아동을 위한 교과내용 구성의 축이 되며, 이와같은 교과내용을 교육적으로 실천할 수 있는 교육방법으로서 ‘대화에 의한 관계형성’을직접적인 교육장면에서 수행해야함을 알 수 있었다. 이처럼 본 연구는 지식구성과 교수-학습에 있어서 기존의 실증주의적-이성주의적-인지발달주의적-자문화중심주의적 견지에서 벗어나 현상학의 철학에 근거한 상호신체적이고 질적이며 실존적인 접근을 행함으로서 중복・중증장애아동의 교과교육에 관한 대안적 패러다임과 실제를 제공하였고, 중복・중증장애아동의 교과교육을 위한 독자적인 교육내용 및 방법을 탐색하였으며 교육내용과 분리되지 않은교육방법을 조명하였다. 이는 중복・중증장애아동 교과교육의 정체성 확립 및 그들의 교과교육에 있어서 특수교사의 전문성을 도모하기 위한 첫 걸음이 될 것이며 의미있는 시도로서그 의의가 있을 것이다.This research aims at suggesting the directivity of desirable subject education for multiple and severe handicapped children by going over the system of Special School Basic Curriculum which can be a current curriculum for multiple and severe handicapped children, and also aims for a concrete discussion for put into practice an independent, proper subject education for multiple and severe handicapped children by inquiring into the contents and methods of subject education for multiple and severe handicapped children on the basis of the major concepts, such as a life-world, intentionality, body schema, inersubjectivity,habitual knowledge, and epoche of phenomenology. Through the result of this research, this researcher could recognize that the three elements, such as the grasping of body schema, configuration of physical knowledge, and configuration of cultural knowledge become an axis of the configuration of curriculum contents for multiple and severe handicapped children while they are organically circulating, and as a method of implementing such curriculum contents for an educational purpose, "formation of relations based on a conversation" should be carried out at a direct educational scene. Like this, this research, in relation to configuration of knowledge and teaching-learning, offered an alternative paradigm and reality concerning the curriculum for multiple and severe handicapped children by making a mutually-subjective, qualitative, existential approach based on phenomenological philosophy away from the existing positivism-based, rationalistic. cognitive development-based, and ethnocentric viewpoint; in addition, this research inquired into independent educational contents and methods for subject education for multiple and severe handicapped children and shed light on the education method not separated from educational contents. This could be the first step toward the identity establishment of subject education for multiple and severe handicapped children, and promotion of the securement of special teachers' professionalism in subject education.