본 연구의 목적은 특수학급 학생의 문제행동에 대한 특수학급 교사의 스트레스 및 대처방식의 특성을 알아보는 것이다. 특수학급 학생의 문제행동을 주의력결핍, 과잉행동, 적대적반항행동, 또래갈등행동의 4가지 영역으로 살펴보았으며 대처방식은 적극적 대처방식, 정서적 대처방식, 회피적 대처방식으로 구분하여 그 특성을 분석하였다. 본 연구는 106명의 특수학급 교사를 대상으로 측정도구를 활용하여 특수학급 학생의 문제행동에 대한 특수학급담당 교사의 스트레스 및 대처방식을 측정하였으며 자료 분석은 SPSS 통계프로그램을 이용해서 이루어졌다. 본 연구 결과, 특수학급 학생의 문제행동에 대한 스트레스는 교직경력과학교급에 의하여 다르게 나타났고 대처방식은 학교급에 의하여 다르게 나타났다. 또한, 특수학급 학생의 문제행동에 따른 교사의 스트레스와 대처방식은 정적 상관관계가 형성되고있음을 알 수 있다.This study attempted to know special classroom teachers' stresses and coping styles towards problem behaviors of students with disabilities in the special classroom. The researcher classified problem behaviors as attention deficits,hyperactive behaviors, hostile disobedience, and peer conflicts. The researcher examined the characteristics of teachers' responses about students' problem behaviors, and identified teachers' responses as an active response, an emotional response, and an evasive response. The participants of this study were 106 special classroom teachers. The researcher used a measurement tool that measured special classroom teachers'stresses and copying styles on problem behaviors of students with disabilities,and analyzed the data by the SPSS statistics program. The result of this study showed that special classroom teachers' stresses on problem behaviors of students with disabilities varied according to teaching experiences and grades. Teachers' copying styles were different according to grades. In addition, teachers' stresses and copying styles had the positive correlation according to students' problem behaviors.