이 연구는 발달장애학생용 다중지능 측정도구 개발을 위한 기초 연구로서, 문헌분석을 통해 국내 다중지능 측정도구 개발 및 타당화 연구 동향을 살펴보았다. 인터넷 검색을 통해29건의 분석 대상 연구를 수집한 후, 일반 사항, 신뢰도 검증 관련, 타당도 검증 관련 등에대해 분석한 후 논의하고, 발달장애학생용 다중지능 측정도구 개발을 위한 시사점을 제시하였다. 그 핵심사항은 다음과 같다: 첫째, 발달장애학생용 다중지능 측정도구는 자가 평정보다는 관찰 평정도구가 필요하다; 둘째, 발달장애학생용 다중지능 측정도구의 신뢰도를 제고하기 위해 문항 개발 과정에 특수교육현장 교육가를 참여시키는 것이 필요하다; 셋째, 발달장애학생용 다중지능 측정도구의 타당도를 제고하기 위해, 다중지능이론의 핵심 주장을 검증할 적절한 통계방법을 사용하고, 심도깊은 선행연구 분석과 문항의 핵심어 및 서술형태분석을 통해 지능 간 다중상관성 극복을 위한 노력을 하며, 적응행동검사와 성취요소를 이용한 타당도 검증 방법을 적용할 필요가 있다. 이 연구는 국내 다중지능 측정도구와 관련한 연구물을 조망하여 발달장애학생용 다중지능 측정도구 개발을 위한 기초적인 문제의식을제기하였다는 데 그 의의가 있다.This is the fundamental study on development of multiple intelligence assessment scale for students with developmental disabilities. The purpose of this study was to look into development trends of multiple intelligences assessment scales in Korea, and provide implications for development of Multiple Intelligences assessment scale for students with developmental disabilities. Using internet searching, collected 29 research, and discussed according to the results of analysis. The highlights of implications are as followings: First, It is necessary to develope observation scale for students with developmental disabilities; Second, It is necessary to be participated by special educator in the process of developing items; Third, It is necessary to use appropriate statistical methods for applying the principles of Multiple Intelligences Theory, confirm an analysis of previous research and items, and verify a validation of scale by using adaptive behavior scale and achievement factors. This Study is meaningful that layed the foundation of development of multiple intelligences assessment scale for students with developmental disabilities.