본 연구의 목적은 특수교육현장에서 이루어지고 있는 '보살핌'의 형태를 나딩스(Noddings)의 관계 윤리를 중심으로 살펴보고 그 교육적 의미를 찾는데 있다. 교사가 행하는 보살핌의실천에는 첫째, 학생의 건강 및 정서적 공감과 사회 통합을 위한 교사의 보살핌 실천에는학생에 대한 교사의 전념이라는 관계윤리가 내재해 있으며, 둘째, 보살핌 실천 과정에서 드러나는 교사와 학생 간에 불평등해 보이는 보살핌 관계는 결국 보살핌이 윤리적 실천 속에서 호혜적인 보살핌 관계로 나아갈 수 있음을 알게 되었고, 셋째, 보살핌 실천을 통해 교사는 가르침에 대한 염려와 교사의 자기 성장을 도모하고 있음을 알게 되었다. 보살핌 관계윤리와 그 가치가 특수교육현장에서 정립되기 위해서는 보살핌 실천과 관련된 잠재적 교육과정에 대한 탐구와 보살핌 교육공동체에 대한 교육적 담론이 필요하다.The purpose of this study is to be conducted forms of 'caring' according to the ethic of relation of Noddings and looking for the educational meanings of the form of caring teacher do. First of all, the engrossment of students to focus on students' health and emotional empathy and support for social integration, second, the unequal caring relation between teacher and student can be proceeded to reciprocal caring relation through caring of ethical practice, the third, teachers for their own caring expressed their concerns of the teachings and teachers' self-growth. Finally, in order to caring practice in the field of special education would like to suggest that the exploration of potential curriculum and the importance of caring ethics as teacher education and the necessity of education community formation.