본 연구는 교육과정 수용의 주체인 교사들의 시각에서 시각장애 특수학교의 일반적인 교육과정인 국민공통기본교육과정 이수에 어려움을 겪는 시각중복장애학생들을 위해 교사들이교육과정을 수용해 가는 경험의 의미를 문화기술지 연구방법을 통해 알아보았다. 이를 위해, 12명의 시각중복장애학생 지도교사들을 면접하여 수집한 자료를 분석하였다. 연구 결과, 시각중복장애학생 지도교사들이 개별화교육계획 및 교수․학습 계획의 수립을 위해 가장보편적으로 수용을 경험한 교육과정은 기본교육과정이었고, 이러한 수용의 경험에 대해 교사들은 단순히 국가 수준의 제시를 답습하거나 모방하는 것이 아닌 주체적으로 교육과정을해석하고 수용하는 능동적 과정으로 설명하고 있다. 연구결과를 바탕으로 시각중복장애학생지도교사들이 요구하는 실천적, 정책적 접근 방향을 제시하였다. 시각중복장애학생을 위한교육과정의 개발과 적용을 위한 기초연구로 중도장애 교육현장에서 긍정적으로 활용될 수있으리라 본다.This ethnographic study was conducted to explore and understand the meaning of Accessibility of Teachers on Revised National Basic Curriculum 2008 in Korea School For the Blind. The study examined the meaning of Accessibility of Teachers on Revised National Basic Curriculum 2008 and suggested Revised National Basic Curriculum 2008 in Korea School For the Blind to improve their Curriculum through ethnographic research methods. This study was conducted between March 2009 and March 2010. 12 teachers of students with Visual Impairment and Other Disabilities as information providers report a proactive step on accessibility on the basic curriculum. Based on these results, require of teachers for students with Visual Impairment and Other Disabilities that suggested practical guidance and policy direction proposed approach.