이 연구는 행동연쇄중단전략(Behavior Chain Interruption Strategy)이 뇌성마비아동의 구어를 통한 의사소통 수행에 미치는 효과를 알아보고자 하는데 그 목적을 두었다. 이를 위하여 근육 조절이 가능한 뇌성마비아동 1명을 연구 대상으로 상황간 중다 간헐 기초선 설계로 진행하였으며, 치료실에서의 일과 맥락 중 미술활동시간, 휴식시간, 귀가시간을 중재 상황으로 선정하였다. 중재로 사용한 구체적인 행동연쇄중단전략으로는 선택하기, 항목빼기, 지연된 도움, 틀린 항목 제시하기가 포함되었다. 일반화 검사는 중재 상황과 다른 가정에서의 컴퓨터 활동시간, 식사시간, TV시청시간을 선정하여 실시하였으며, 중재를 종료한 4주 후에는 1주일 간격으로 유지 검사를 실시하였다. 연구 결과, 대상아동은 행동연쇄중단전략을 적용한 일과 상황에서 구어를 통한 의사소통 수행율이 상되었다. 또한 행동연쇄중단전략은 뇌성마비아동의 구어를 통한 의사소통을 수행율을 향상시켰을 뿐만 아니라, 중재 상황이 아닌 다른 일과상황에서도 일반화되고 유지되는데 효과적인 것으로 나타났다. 연구결과에 대한 논의와 향후 연구에 대해 제언하였다.The purpose of study was to investigate the effects of Behavior Chain Interruption Strategy on speech function of children with Cerebral Palsy. For the proper experiments of this study, three environments of art play, rest time, go home time in children's daily lives were chosen in order to employ a multiple baseline across setting. Behavior Chain Interruption Strategies including missing item format, wrong item format, delayed assistance and blocked response also used as an prompting procedure. The results of this study were as follows; First, Behavior Chain Interruption Strategy affected on the communication function of child with Cerebral Palsy positively by spoken language. Second, the increased performance in communication implement by spoken language through behavior chain interruption strategies was generalized in untaught routines. Third, the increased performance of communication function by spoken language was maintained up to 4 weeks after the intervention was finished.