기존의 많은 연구들은 한국 비영리조직의 성과를 알아보기 위해 공공조직이나 민간조직의 성과지표를 준용하였다. 이에 반해 본 연구는 실증적인 방법을 통해 한국 비영리조직의 성과 개념이 무엇인지 그리고 비영리조직의 성과를 구성하는 개념들이 무엇인지를 알아본다. 적절한 성과개념화 및 성과지표를 기반으로 한 조직성과 측정 및 성과관리는 비영리조직뿐만 아니라 관련 이해당사자들에게도 다양한 편익을 제공해 준다. 본 연구는 효율성, 효과성, 고객만족, 공공성을 네 가지 측면이 한국 비영리조직의 성과 개념을 구성하는 주요 요소임을 주장한다.Measuring organizational performance based on appropriate performance indicator yield benefits to nonprofit organizations and stakeholders. Many researches for Korean nonprofits have borrowed performance indicators from the public and private sectors. Public administrators hardly are concerned with conceptualization of organizational performance in Korean nonprofit organizations. This study empirically analyzes the concept of Korean nonprofit performance. The findings suggest that efficiency, effectiveness, customer satisfaction, and publicness are important dimensions of organizational performance in Korean nonprofit organizations.