이 연구는 비구어 뇌성마비 학생 3명을 대상으로 중다 간헐 기초선 설계방법을 사용하여 직접교수가 음운 인식, 단어 재인에 미치는 중재효과를 살펴보았다. 연구 결과 3명의 학생 모두에게 음운인식, 단어재인 모두 향상되는 결과를 보였다. 이러한 연구결과는 직접교수가 비구어 뇌성마비 학생의 음운 인식, 단어재인능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 또한 향후 이들이 유능한 독자로 성장할 가능성을 찾을 수 있는 가치로운 연구로 평가할 수 있다. 그리고 비구어 뇌성 마비 학생들이 초등학교 저학년 시기에 익힌 국어의 기초 기능은 이들이 성장하면서 갖추어야 할 학습력이라는 점에서 그동안 간과되어 왔었던 문식성과 문해력 신장에 대한 논의를 하였다. 끝으로 비구어 뇌성마비 학생들이 AAC 도구를 활용하여 좀 더 체계적이고 지속적인 문해교육의 기회를 주기 위해서는 학생의 특성을 반영하여 개별화된 교육방법과 기초적인 문해력 신장 소프트웨어가 개발ㆍ적용되어야 한다는 중요한 시사점을 얻었다.The purpose of this study was to find out the effects of direct instruction on phonological awareness and word recognition for 3 students with nonverbal cerebral palsy in a special school by using multiple baseline design. All participants showed improvement on phonological awareness and word recognition. In other words, this result indicated that direct instruction have positive effect on the improvement of phonological awareness and word recognition. Besides, it is regarded as one of the valuable researches because it discovered the reading possibility of the students with nonverbal cerebral palsy. Also, it was discussed that we should consider how to develop and strengthen basic academic skills which have been neglected in literacy education for students with nonverbal cerebral palsy. This study suggested that IEP should include the students’ characteristics in order to give many chances to experience the AAC systems or computer software for literacy education. Furthermore, it was discussed that many kinds of software for improvement of literacy should be developed.