특수학급 수업의 교사와 학생 간의 수업언어 특성을 알아보기 위하여 11편의 특수학급 수업 영상을 대상으로 플랜더스 언어상호작용분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 언어상호작용분석의 항목별 빈도를 살펴본 결과, 강의, 비언어적 상황, 교사 질문, 학생 반응, 칭찬, 아이디어 수용, 지시 순으로 많이 나타났고, 감정의 수용, 학생 주도, 비평은 거의 나타나지 않았다. 또한 비언어적 상황을 분석한 결과, 개별과제 수행, 매체활용과 수업 준비 및 정리와 같은 수업과 관련된 활동이 대부분이었고, 수업과 직접적인 관련이 적은 침묵 또는 혼란은 적게 나타났다. 둘째, 언어상호작용분석의 지수별 특성을 살펴본 결과, 비지시비는 전반적으로 높은 편이고, 악순환비도 낮았고, 교사의 질문비와 학생의 발언비도 적절한 수준이었다. 그러나 학생 질문 및 넓은 질문비는 매우 낮았다. 수업 형태는 교사의 질문 후 학생의 단순 답변이 이어지는 형태가 많았다. 셋째, 특수학급 수업의 발문 유형은 대부분 진위형과 단답형과 같은 수렴적 발문으로 나타났다. 이는 학생의 다양하고 주도적인 답변을 유도할 수 있도록 수렴적 발문뿐만 아니라 확산적 발문이 필요하며, 특수학급 교사의 수업장학과 예비 특수교육 교사의 수업능력 향상을 위해 무엇보다 발문 기술 향상이 중요함을 시사한다.The purpose of this study was to analyse on self-contained classroom instruction by Flanders verbal interaction. For the study, 11 lessons of Korean self-contained classroom were selected. The results are following. First, high frequency of verbal interaction categories were lecture, non-verbal situation, teacher's question, student's response, praise, accept idea of student, giving direction. But there were rare to find accept feeling, student's initiation, criticizing. And the categories of non-verbal situation were mostly connected with instruction such as individual task performance, media utilization, instruction preparation and arrangement. Second, ratio of indirection was relatively high and ratio of vicious circle was low. But student's initiative statement was very low. The main pattern of instruction was after teacher's question and then student's simple answering. Third, most teachers' question type of self-contained classroom were closed question type such as true-false and short-answer. This results imply that structured and well planed teacher's question skills are required to self-contained classroom teachers.