비디오 모델링 기법은 장애학생의 사회성 및 의사소통 기술, 기능적 기술, 그리고 행동 기능을 중재하기 위해 활용된 매우 효과적인 중재 기법이다. 본 연구의 목적은 중도 지적장애학생에게 지역사회 이동 및 여가활동 수단인 자전거를 교수하는 데 있어 휴대용 컴퓨터를 활용한 비디오 모델링 기법의 효과를 살펴보는 데 있다. 연구 대상은 중도 지적장애 초등학생 3명이고, 중재는 특수학급의 방과 후 학교 수업을 활용하여 약 3개월간 이루어졌다. 연구 설계는 단일 대상 연구의 대상자간 중다 간헐 기초선 설계 방법을 사용하였으며, 연구 결과 휴대용 컴퓨터를 활용한 비디오 모델링 기법은 중도 지적장애 초등학생의 자전거 타기 과제수행 및 과제완수에 긍정적인 효과가 있었다. 이러한 결과는 교육공학 관점에서 논의되었으며, 중도 지적장애학생의 지역사회 이동기술 및 여가활동을 증진시키는 즉, 지역사회 적응을 위한 교육 프로그램을 구성하는 데 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.The video modeling are effective intervention strategies for addressing social- communication skills, functional skills, and behavioral functioning in children with disabilities. The purpose of this study was to examine the effects of video modeling instruction via a portable Net-book on the riding a bike of elementary students with intellectual disabilities. The participants of the study were three elementary students with intellectual disabilities. The intervention was implemented in the playground. A multiple baseline design across subjects was used to investigate the effectiveness of the intervention. The result of this study was as following. Video modeling via a portable Net-book improved the riding a bike of elementary students with intellectual disabilities. The result of the study was discussed in the perspective of educational technology for children with disabilities, and can be used to plan and implement successful community adjustment(mobility, leisure) programs.